FødevareWatch har i denne uge berettet om den krig på burgere, som i øjeblikket finder sted i hele landet. Hvad, der startede som et københavnerfænomen, har de senere år bredt sig til hele landet. Det er blandt andet takket være kæderne The Burger og Grillen, at krigen nu er blevet landsdækkende.
FødevareWatch har i løbet af ugen også skrevet en del artikler om øl. Det blev blandt andet til et regnestykke om Carlsbergs CSR-politik, Mikkeller der måtte lukke sin bar i Tokyo på grund af uenigheder og Royal Unibrews voksende overskud.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.