Hørt ved kassen: "Luder", "Møgkælling" og "Fede sæk"

Syv ud af ti ekspedienter bliver chikaneret ved kassen.
Foto: Sainsbury's/PR
Foto: Sainsbury's/PR
KILDE: AVISEN.DK

Syv ud af ti butiksmedarbejdere har oplevet at blive chikaneret eller skældt ud af en kunde. Det viser en ny undersøgelse fra HK Handel, skriver Avisen.dk.

"Vi har længere haft en oplevelse af, at tonen overfor personalet var blevet mere rå og skinger, men nu kan vi dokumentere det. 71 procent er alt for meget," siger Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel til Avisen.dk.

Undersøgelsen er gennemført af Epinion for HK Handel og er baseret på interview med 872 medlemmer af HK Handel.

Medarbejderne i undersøgelsen har givet eksempler på, hvad de er blevet udsat for, og det er trusler om vold og ord som "luder", "møgkælling" og "fede sæk", der ryger over disken.

Merete Hansen siger, at især hvis det sker flere gange, kan det skabe så stor utryghed og usikkerhed hos den ansatte, at man tvivler på, om man overhovedet er i stand til at håndtere sit job og kundekontakten.

Emilia van Hauen er kultursociolog, og hun kalder det for "super pinligt", at der bliver talt sådan til de butiksansatte og mener, at noget af forklaringen ligger i de sociale medier, der smitter af op omgangstonen i det offentlige rum.

"Før sad man derhjemme og råbte foran tv, men havde en anden sociale facade, når man gik ud. Den tjente et meget praktisk formål: At mange mennesker kan fungere sammen. Men med tonen i reality-tv og på de sociale medier er der sket et skred i den indre censurering," siger hun til Avisen.dk.

Emilia van Hauen mener også, at noget af ansvaret for frustrationerne ligger hos butikkerne selv, fordi der er kommet flere rigide regler og systemer.

"Jeg oplever meget ofte, at systemerne trumfer kundernes behov, og man får at vide, at sådan er reglerne bare. Hvis medarbejderne så ikke tager ansvar for det, og bare videregiver reglementet, så bliver de nemt skydeskiven," siger hun.

I Dansk Erhverv mener underdirektør og chef for HR & arbejdsmiljø Rikke B. Ørum ikke, at der er flere regler end tidligere i butikkerne. Men at kundernes oplevelse af dem kommer meget an på, hvordan ekspedienten kommunikerer dem ud.

"Hvis du som butiksekspedient, står overfor en kunde, der ønsker at få penge tilbage fra en vare uden bon, og starter med at udlægge reglerne, så kan det meget vel skabe eller optrappe en konflikt. Derfor er det vigtigt, at medarbejdere ved, hvordan de skal kommunikere med kunderne og håndtere konflikter, så der ikke sker en optrapning," siger hun til Avisen.dk.

Både Rikke B. Ørum og Merete Hansen opfordrer til at man også i julen er opmærksom på, at det er mennesker, der står bag skranken og husker, hvordan man skal opføre sig.

Britisk kæde hæver lønnen for kassedamerne

I faderens og Basses og juicens navn...

Lidl vil have fingre i arabiske prinser og oligarker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også