FødevareWatch

Bilka gør plads til fremtidens fødevarer

Det voksende fokus på innovative fødevarer, der kan udvide fremtidens supermarkedssortiment, har fået Bilka til at afsætte plads til små og store producenter med en god ide. Jagten på hyldeleverandører er indledt.

Foto: Casper Dalhoff/Jyllands-Posten

Det handler om fremtidens fødevarer, og det handler om at gøre sortimentet i butikkerne anderledes end det, som kunderne møder i nabobutikken. I samarbejde med Danish Food Cluster vil Bilka i det nye år sætte fokus på innovative fødevarer i et helt nyt koncept.

Det fortæller konceptchef i Bilka, Claus Frederiksen, til FødevareWatch.

"Danish Food Cluster og producenterne kunne godt tænke sig at prøve det af, og det passer godt ind i vores ønske om at kunne præsentere et bredt sortiment. Vi har kunderne og pladsen til at lave sådan noget, og vi vil på sigt meget gerne være med til at udvikle vores sortiment, så det bliver endnu mere spændende, og på den måde passer de to ideer meget fint sammen," siger han og tilføjer:

"Det, at det er dansk fødevareinnovation, det klinger godt i vores ører."

EU baner vejen for innovative fødevarer

Efter planen bliver de første varer i konceptet, som endnu ikke har noget officielt navn, sat ind på hylderne i starten af det nye år. For øjeblikket er man i gang med at afsøge markedet for mulige producenter og leverandører, der kan bidrage til det fysiske butiksområde, og fra start er det ambitionen at skyde konceptet i gang i en håndfuld udvalgte Bilka-forretninger landet over.

"Vi tænker, at det skal være et setup, hvor vi hele tiden har 5-15 producenter inde, og hvor vi har et område i butikken, som er dedikeret til det, og hvor produkterne vil være at finde," siger Claus Frederiksen.

Klart drømmescenarium

Ideens omdrejningspunkt er, at der skal være tale om danske innovative fødevarer, men derudover er rammerne ret frie.

"Vi har indledningsvist sagt, at der ikke er nogen begrænsninger på, hvad der kan komme i spil i det her initiativ. Det kan enten være et spændende fødevareprodukt, eller det kan være noget spændende ny emballage, som løser en problemstilling på madfronten. For 95 pct. vedkommende vil det nok komme til at være fødevarer, men derudover er der også plads til andre ideer," siger konceptchefen, som har et helt klart håb for, hvad der kan komme ud af det kommende testforløb.

"Drømmescenariet er, at vi finder en eller flere leverandører, som er klar til at skalere op, hvis kunderne under afprøvningen af produkterne efterspørger det. Viser der sig et potentiale hos en disse nye leverandører, så er det tanken og drømmen, at det ender med, at produkterne finder deres egen plads på hylderne i Bilka, og vi på den måde kan sikre et spændende sortiment," siger Claus Frederiksen.

Er der ikke en fare for, at disse små producenter og deres innovative fødevarer drukner i de store Bilka-forretninger?

"Jo, det kan de, og det er også derfor, at vi laver konceptet, så de sammen med Danish Food Cluster kommer til at stå sammen under en 'paraply'. Det er Danish Food Cluster, der har kontakten til producenterne, og så kan vi sammen lave et samlet setup, der gør, at de ikke drukner blandt de mange andre varer i butikkerne," siger konceptchefen.

Jens Møller lavede tangkaviar ved et uheld

Kun godkendte fødevarer

For de deltagende fødevarevirksomheder er der tale om en gratis omgang, i det omfang man bliver godkendt som forsøgsleverandør. I forlængelse af snakken om innovative fødevarer er det oplagt også at komme omkring den del, der har med godkendelser og certificering at gøre.

"Det er selvfølgelig godkendte fødevarer, som kan spores, og er det økologiske varer, så skal de selvfølgelig også have det røde ø-mærke osv.," siger Claus Frederiksen og tilføjer:

"Der vil være nogle producenter som på den baggrund ikke kan være med i det her, men vi er af fødevaresikkerhedsmæssige årsager nødt til at sikre, at kvaliteten er i orden. De kommer til at skulle overholde de samme regler, som alle vores øvrige leverandører også skal overholde, og deres modningsniveau på den front skal have et vist niveau, før de kan komme i betragtning."

Samarbejde om nye ideer og varer

Dansk Supermarked er medlem af Danish Food Cluster, og det er ikke første gang, at de to arbejder sammen om at lade Bilka agere prøverum for mindre danske fødevarevirksomheder. Tilbage i foråret 2014 stillede Bilka i Tilst således hyldeplads og demostand til rådighed for medlemmer af Danish Food Cluster.

Hos konkurrenterne i Dagrofa-koncernen arbejdes der for øjeblikket også målrettet med innovation indenfor detailledet, og i sidste uge præsenterede detailkoncernen sammen med Capnova en konkurrence, som skal bringe en bunke innovative ideer til torvs. Konkurrencen, der hedder Ideas 2015, er ifølge parterne en form for x-factor for iværksættere inden for detailbranchen, og man har sendt invitation ud til 500 interesserede.

"Med Ideas 2015 ønsker vi at tage ejerskab for innovation i detailbranchen og imødegå den vanetænkning, der reelt eksisterer inden for dansk detail, og som vi også selv er del af. Kort sagt vil vi gerne sikre os, at vi får inspiration til innovation fra flere kilder end bare leverandørerne og tage et aktivt samfundsansvar. Her spiller friskt blod og friske øjne på vores verden en afgørende rolle i at skabe fundamental fornyelse. Og det uanset om vi taler produkter, koncepter, service, emballage eller IT," sagde Michael Rahbek, private label chef i Dagrofa i sidste uge. Finalen i konkurrencen afholdes 4. december.

Dagrofa og Capnova i udsædvanligt samarbejde

Big Data kan optimere fødevarebranchen

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier