Digitalt projekt har vokseværk i Coop

Omstillingen, der skal gøre det muligt for Coop-medlemmer at betale med deres mobiltelefoner, har været et år undervejs nu.
I dagens udgave af Børsen gør den digitale projektleder i Coop, Simon Færch, status på det projekt, som har til hensigt at gøre indkøbsturen lettere for kunderne, og som for et par uger siden nåede en vigtig milepæl med åbningen af den digitale Kvickly i Albertslund.
Mobilepay og Føtex klar med bager-app
"Man tror, det handler om at lave en app. Men dette projekt har lavet et kæmpe jordskælv i hele Coop. Vi startede sidste år med en projektgruppe på tre mand. Den er i dag på over 40, og det er klart, at nogen spørger: Hvad fanden sker der? Hvorfor er så mange mennesker involveret i det her? Men det skyldes jo, at det rammer stort set alle områder i virksomheden," siger Simon Færch til avisen.
Næste skridt for den digitale gruppe bliver at gøre den samlede indkøbsoplevelse bedre. Det skal ske gennem selvscanning ved kasserne, lave en digital indkøbsliste, gøre betalingen usynlig og få det maksimale ud af mulighederne, der ligger i at have en digital kvittering for det enkelte køb.
Tilbage i foråret lancerede Dansk Supermarked deres mobilbetalingsløsning sammen med Danske Banks Mobilepay, og det er efterhånden muligt at betale med mobiltelefonen i alle koncernens butikker.
I sommer fulgte Rema 1000 efter, og etablerede nogenlunde samme løsning for sine kunder.
”Vi vil gerne give kunderne det, de efterspørger, og dét, de kommer til at efterspørge, og der er ingen tvivl om, at mobilbetaling er kommet for at blive. Det buldrer bare løs med forskellige muligheder og løsninger, og der skal vi selvfølgelig være med,” sagde Torben Sørensen, økonomidirektør i Rema 1000 i den forbindelse til Berlingske.
Kunderne skal bruge mobilen til at scanne mælk og pålæg
Kvickly-chef: Kulturforandring ses i tallene
Coop investerer millioner i innovativt kundekendskab