FødevareWatch

Kina-eksporten fortsætter trods økonomisk afmatning

På trods af den økonomiske afmatning i Kina fortsætter danske virksomheder med at øge eksporten til landet.

Foto: Greg Baker/AP Photo/Arkiv

Væksten er ikke, hvad den har været på de kinesiske breddegrader, men forbrugerne fortsætter jagten på sikre europæiske og danske fødevarer. Til Børsen oplyser DI, at man på kontoret i Kina oplever en stigende efterspørgsel efter danske fødevarer, og blandt virksomhederne finder man blandt andet Scandic Group fra Vejle.

Jævnt år i Ruslands-ramt marmeladeeksportør 

"Vi eksporterer godt nok til 70 lande i verden, men har først for nylig fået Kina på landkortet. Men vi er slet ikke i tvivl om, at det nok skal blive stort, også selvom væksten ikke er, hvad den har været. Men for en nichevirksomhed som vores er det stadigt et kæmpe marked," siger Torben Christensen, adm. direktør for Scandic Group, til avisen.

Scandic Group og 13 andre danske fødevarevirksomheder er fra onsdag at finde på en fællesdansk stand på FHC China, en af Asiens største fødevaremesser, som løber frem til fredag i Shanghai.

Scandic Food havde sidste år en omsætning på 521 mio. kr. i 2014 - lidt under de 537 mio. kr. i 2013 - men det lykkedes sidste år at at øge bundlinjen under kendte brands som Svansø og Skælskør Frugtplantage. Samlet steg resultatet fra 17,2 mio. kr. til små 19 mio. kr.

Dalende dansk eksport bekymrer

Mere dansk gris på tallerkenen i Kina end nogensinde

Ny eksportstrategi fra regeringen

DI klar med fødevarefremstød i Iran

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier