FødevareWatch

Arla må stoppe salget af 'skyr' i Finland

En finsk domstol har vurderet, at Arlas egen version af skyr forbryder sig mod et registreret varemærke, og andelsmejeriet må derfor ikke sætte nye skyr-produkter på de finske hylder. Det skriver et lokalt medie.

Arlas skyr-produkter skal tage af hylderne i Finland, men i Danmark forbliver produkterne (som ses på bileldet) i handelen. | Foto: Arla/PR

Andelsmejeriet Arla lancerede tidligere i år sin egen version af det traditionelle islandske produkt skyr i flere lande, men fremover kommer der ikke flere produkter på hylderne i Finland.

Det skriver det finske medie Kjarninn.

Lanceringen af Arlas skyr vakte stor vrede blandt flere islændinge, da den traditionelle islandske skyr er et registreret varemærke i Finland.

Det fik også det islandske mejeriselskab MS Iceland Dairies til at trække Arla i retten, og det er nu endt med at andelsmejeriet har tabt sagen og skal fjerne samtlige sine skyr-produkter fra de finske butikker, skriver Kjarninn.

Overfor FødevareWatch pointerer Arla, at der ikke er tale om, at produkterne skal fjernes fra hylderne, men at det alene handler om, at man i fremtiden ikke må sætte nye produkter ind.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder i 30 dage - HER!

En finsk domstol har vurderet, at MS Iceland Dairies’ skyr, som produceres på Island eller i Danmark, er et beskyttet varemærke, og at Arlas markedsføring af sit produkt forbryder sig mod det. Arla kan blive mødt med en bøde på op mod 500.000 euro, hvis produkterne i fremtiden vil være at finde på hylderne.

Skyr er også et registreret varemærke for det islandske mejeriselskab i Norge, men ikke på nogen andre europæiske markeder. Arla sælger udover i Finland også sine skyr-produkter i Belgien, Tyskland, Holland, Storbritannien og Danmark, skriver det islandske medie.

Arla vil sælge Island til briterne

Arla får høvl for mandeyoghurt

Løgismose tjener godt på skyr-eksport

Thise må ansætte for at følge med skyr-salget

Mere fra FødevareWatch

Isproducenterne melder klar til at kæmpe om sommermarkedet

De danske isproducenter forventer, at de får en af de bedste sæsoner nogensinde, og alle har de en formel for, hvordan de skal vinde danskernes gunst. Der er dog ikke én formel, der er ens, men der er utallige nye produkter og tiltag på vej.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier