Den amerikanske fødevarekoncern Kellogg Company, der oplever store salgsproblemer i hjemlandet, har ambitioner om at øge sin tilstedeværelse på det afrikanske kontinent. Derfor bruger man nu flere milliarder på at købe halvdelen af en nigeriansk fødevareleverandør, ligesom man indgår en joint venture med et andet afrikansk selskab. Det oplyser Kellogg i en pressemeddelelse.
Kellogg opretter en joint venture med selskabet Tolaram Africa Foods rettet mod udvikling af snacks og morgenmadsprodukter til det vestafrikanske marked. Det er det samme selskab som Arla indgik en joint venture med i slutningen af august i Nigeria under navnet TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise.
Samtidig køber den amerikanske koncern en aktieandel på 50 pct. i Multipro, et salgs- og distributionsselskab, der opererer i Nigeria og Ghana. Prisen på det aktieopkøb lyder på 450 mio. dollars eller næsten 3 mia. kr. Transaktionen giver også Kellogg mulighed for på sigt at købe en andel i Tolaram Africa Foods.
”Som en region, der oplever eksplosiv vækst med en befolkning på næsten en milliard mennesker og en økonomi, som forventes at mere end fordoble i løbet af de kommende ti år, tilbyder Afrika syd for Sahara fantastiske muligheder for vores selskab,” udtaler Kelloggs bestyrelsesformand og adm. direktør John Bryant i meddelelsen og tilføjer:
”Tolaram Africa har opbygget en højst succesfuld forretning inden for forbrugerprodukter og er nu en af de største fødevarevirksomheder i Nigeria.”
Kellogg forventer, at aktieopkøbet i Multipro vil føre til et fald i indtjening per aktie på 0,01 dollar i årets tredje kvartal.
Arla indgår to afrikanske partnerskaber
Her er Arlas nye afrikanske partnere
Kellogg rider med på amerikansk natur-bølge
Kellogg leverer som ventet trods valutaknas