FødevareWatch

Ny trend: Flettede kurve skal erstatte plastikposerne

Emballagefri-shopping vinder større indpas i detailbranchen. I stedet for de naturskadelige plastikposer anvendes fletkurve, glas og kasser.

Det er kommet på mode i detailbranchen at erstatte plastikposen med fletkurven. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Brug en genbrugelig kurv flettet af grene - ikke en plastikpose. Det er den nye trend, som er blevet mere populært blandt fødevarebutikker rundt om i verden.

Trenden er inspireret af fortidens markedsboder og gårdbutikker, hvor man tog sine fødevarer i de rigtige mængder direkte fra sække og kasser.

"De emballagefrie fødevarebutikker sætter omtankeforbrug, bæredygtighed, social ansvarlighed, miljørigtighed og lokal forankring på dagsordenen", skriver retail-bloggeren Maria-Louise Dueholm Mortensen på Retail Institute Scandinavia.

Stop madspild

Maria-Louise Dueholm Mortensen skriver, at fænomenet også er drevet af et ønske om at reducere madspild. Forbrugerne kan nemlig nøjes med at købe den præcise mængde, de har brug. De er ikke tvunget til at købe en pakke med ti tomater i, hvis de kun har brug for fire:

"Da man sælger alt i løsvægt får forbrugerne fuld kontrol over kvantiteten af den mad, de køber. Formålet er, i sidste ende, at inspirere og opfordre til at forbruge under hensynstagen til miljø, klima og mennesker".

Tendensen skal ydermere ses som udtryk for forbrugernes stigende orientering mod at købe lokale varer, som de betragter for værende af bedre kvalitet og mere autentiske.

En butik uden emballage

I det amerikanske supermarked In.gredients i Austin i staten Texas skal kunderne selv medbringe bøtter, glas eller krukker, hvis de vil handle i butikken. Der bliver nemlig hverken brugt emballage eller udleveret plastikposer. Alle varerne sælges i stedet uemballerede og i løs vægt.

Butikken har eksisteret siden 2011 og sælger alt fra kød til vin fra lokale producenter.

Foodservicefirma mindsker madspild med en tredjedel 

Frankrig forbyder supermarkeder at smide fødevarer ud 

Daka Refood ser stort potentiale i mere madspild

 

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier