Kan den tyske discountkæde Lidl være på vej ind på det australske marked?
Det spørgsmål stiller avisen The Sydney Morning Herald, efter at have set flere tegn på, at tiden er moden for den fremadstormende tyske kæde.
Det australske detailmarked har plads til endnu en spiller, lyder det ifølge avisen fra både analytikere, investorer og andre detailaktører, og Lidl har da også registreret flere hundrede varemærker i landet siden årtusindskiftet.
Lidls lige så ekspansionslystne, tyske konkurrent Aldi har været at finde på det australske marked siden 2000 - samme år som Lidl registrerede sit første varemærke i landet - og kæden sidder nu på 6 pct. af det samlede detailmarked der.
Lidl selv har gentagne gange afvist, at man har planer om at åbne butikker i Australien, men ikke desto mindre har man nu registreret 500 varemærker i landet, ligesom man har oprettet et kontor i Melbourne. Så der kan i hvert fald ikke være nogen tvivl om, at detailkoncern som minimum holder et vågent øje med landet down under.
Ifølge Sydney Morning Herald kan der dog også være andre i spil til at udfylde det tomrum, der er på det australske detailmarked, især for discountkæderne. Sidste år var der ifølge avisen udbredt spekulation om, at danske Netto kiggede på mulighederne på det australske marked.
Netto gik som bekendt ind på det britiske marked i 2014 gennem et samarbejde med en af landets store detailkæder, Sainsbury’s, og udfordrer dermed Aldi og Lidl på et yderst vigtigt, europæisk marked, hvor de to tyske kæder er stormet frem i de senere år.
Nu er Aldi Storbritanniens sjette største detailkæde
Netto vil slås med Lidl og Aldi i Storbritannien
Discountkæders nye slagmark giver plads til - discount
Aldi-direktør: Discountkrig 'udhuler' markedet
Netto vil slås hårdere med tyske discountkæder