FødevareWatch

Krisen kan bane vej for dansk private label i USA

Det amerikanske detailmarked vil gerne have udenlandske nichevarer. Men forbrugerne har færre penge og derfor stiger efterspørgslen på private label. Det kan åbne mulighederne for danske producenter.

Danske varer ville passe godt ind i kæder som Whole Foods, mener en amerikansk branchekender. | Foto: Tony Dejak/AP/Ritzau Scanpix

PLMA, AMSTERDAM:

Danske specialiteter har gode muligheder for at komme på hylderne i de amerikanske supermarkeder som såkaldte private label-varer.

Men det kræver, at produktet har et skandinavisk særkende og en kvalitet, der ikke uden videre kan kopieres eller laves billigere af lokale producenter.

Det vurderer to branchekendere over for FødevareWatch i forbindelse med den internationale private label-messe, PLMA, der lige nu finder sted i Amsterdam.

Du skal samtidig kende markedet. Det er nok ikke i Texas, du skal forsøge at sælge dansk fisk”

Brian Sharoff, præsident, PLMA
Her er tusindvis af producenter og indkøbere samlet for at mødes i messecenteret RAI, der strækker sig over 4000 kvadratmeter nær Beatrixpark i udkanten af den hollandske hovedstad.

Messen er den største af sin slags og i spidsen står Brian Sharoff, der har været præsident for PLMA i knap 25 år. Han kender derfor markedet for private label, og han er ikke i tvivl om, at de danske produkter har bedre chancer end tidligere for at slå igennem i USA. 

”De amerikanske detailkæder er blevet langt mere åbne over for internationale produkter, og Skandinavien har en række regionale specialiteter, så der er helt klart et markedspotentiale,” siger præsidenten til FødevareWatch.

Det er imidlertid afgørende, at varen er unik eller, at virksomheden har et teknologisk forspring, der gør, at produktet kan produceres billigst i Europa.

”Private labels tager sjældent turen over Atlanten, fordi transporten er for dyr. Hvis du laver olivenolie, kan du godt glemme det. Du skal samtidig kende markedet. Det er nok ikke i Texas, du skal forsøge at sælge dansk fisk,” siger Brian Sharoff.

Sunde snacks går som varmt brød

Men det er ikke kun de amerikanske indkøbere, der har fået øjnene op for internationale fødevarer. Forbrugerne er også blevet mere nysgerrige.

Jim Hertel har en lang fortid i reklamebranchen og lever af at rådgive den amerikanske detailhandel som direktør i analysebureauet Willard Bishop.

Han fortæller, at især unge amerikanere er blevet mere optaget af, hvad de  spiser. Samtidig er der er åbnet flere sundsbevidste kæder som Whole Foods, Sprouts, Roche Bros og Lunds & Byerly’s, hvor danske kvalitetsvarer vil passe godt ind i sortimentet.

”Naturlige, økologiske og sunde produkter er det område, der har klart den største vækst lige nu. Særligt sunde snacks er det rene bonanza, så jeg vil råde danske virksomheder til at fokusere på den kategori,” siger han til FødevareWatch.

De unge har færre penge end tidligere

Jim Hertel fortæller, at den amerikanske demografi samtidig har ændret sig det seneste årti, hvilket tvinger detailkæderne til at tænke anderledes og på måder, der kan komme danske virksomheder til gode.

Uligheden er blevet større siden krisen, hvor gruppen af fattige amerikanere er vokset, mens de rige er blevet mere velhavende. Det betyder, at middelklassen er under pres og nu køber billige private label frem for at vælge mærkevarer.

Millennials vil gerne købe spændende fødevarer, men de har ikke særlig stor købekraft”

Jim Hertel, direktør, Willard Bishop
Samtidig er den unge generation, der blev født i 80’erne og 90’erne, blevet voksne, og de er en forbrugergruppe, der foretrækker nicheprodukter frem for masseproducerede varer fra giganter som Nestlé, Unilever og lignende.

Millennials vil gerne købe spændende fødevarer, men de har ikke særlig stor købekraft, fordi de har svært ved at finde fodfæste på jobmarkedet eller har en stor studiegæld, de skal betale af. Det er her private label kommer ind,” siger Jim Hertel.

Han peger på Whole Foods eget mærke, 365, som et eksempel på, hvordan en kæde kan omstille sig til den nye virkelighed, hvor efterspørgslen på nichevarer stiger, mens især de unge amerikanere har færre penge end tidligere.

”Det er dyrt at handle i Whole Foods, men deres private label er faktisk ganske billigt og har et mindst ligeså godt ry blandt de unge forbrugere som mærkevarerne. Der ingen tvivl om, at der gode muligheder i del af markedet, også for udenlandske producenter,” siger Jim Hertel.

USA er næste danske private label-marked

Dansk grillsucces går op i røg

Private Label vokser i Europa

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier