En del af Watch Medier

FødevareWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
20.05.2015kl. 11.47

Krisen kan bane vej for dansk private label i USA

Det amerikanske detailmarked vil gerne have udenlandske nichevarer. Men forbrugerne har færre penge og derfor stiger efterspørgslen på private label. Det kan åbne mulighederne for danske producenter.
Danske varer ville passe godt ind i kæder som Whole Foods, mener en amerikansk branchekender. | Foto: Tony Dejak/AP/Ritzau Scanpix
AF NIKLAS KRIGSLUND

PLMA, AMSTERDAM:

Danske specialiteter har gode muligheder for at komme på hylderne i de amerikanske supermarkeder som såkaldte private label-varer.

Men det kræver, at produktet har et skandinavisk særkende og en kvalitet, der ikke uden videre kan kopieres eller laves billigere af lokale producenter.

Det vurderer to branchekendere over for FødevareWatch i forbindelse med den internationale private label-messe, PLMA, der lige nu finder sted i Amsterdam.

Du skal samtidig kende markedet. Det er nok ikke i Texas, du skal forsøge at sælge dansk fisk”

Brian Sharoff, præsident, PLMA
Her er tusindvis af producenter og indkøbere samlet for at mødes i messecenteret RAI, der strækker sig over 4000 kvadratmeter nær Beatrixpark i udkanten af den hollandske hovedstad.

Messen er den største af sin slags og i spidsen står Brian Sharoff, der har været præsident for PLMA i knap 25 år. Han kender derfor markedet for private label, og han er ikke i tvivl om, at de danske produkter har bedre chancer end tidligere for at slå igennem i USA. 

”De amerikanske detailkæder er blevet langt mere åbne over for internationale produkter, og Skandinavien har en række regionale specialiteter, så der er helt klart et markedspotentiale,” siger præsidenten til FødevareWatch.

Det er imidlertid afgørende, at varen er unik eller, at virksomheden har et teknologisk forspring, der gør, at produktet kan produceres billigst i Europa.

”Private labels tager sjældent turen over Atlanten, fordi transporten er for dyr. Hvis du laver olivenolie, kan du godt glemme det. Du skal samtidig kende markedet. Det er nok ikke i Texas, du skal forsøge at sælge dansk fisk,” siger Brian Sharoff.

Sunde snacks går som varmt brød

Men det er ikke kun de amerikanske indkøbere, der har fået øjnene op for internationale fødevarer. Forbrugerne er også blevet mere nysgerrige.

PLMA

FødevareWatch er tilstede på private label-messen PLMA i Amsterdam, der finder sted 19-20. maj.
Jim Hertel har en lang fortid i reklamebranchen og lever af at rådgive den amerikanske detailhandel som direktør i analysebureauet Willard Bishop.

Han fortæller, at især unge amerikanere er blevet mere optaget af, hvad de  spiser. Samtidig er der er åbnet flere sundsbevidste kæder som Whole Foods, Sprouts, Roche Bros og Lunds & Byerly’s, hvor danske kvalitetsvarer vil passe godt ind i sortimentet.

”Naturlige, økologiske og sunde produkter er det område, der har klart den største vækst lige nu. Særligt sunde snacks er det rene bonanza, så jeg vil råde danske virksomheder til at fokusere på den kategori,” siger han til FødevareWatch.

De unge har færre penge end tidligere

Jim Hertel fortæller, at den amerikanske demografi samtidig har ændret sig det seneste årti, hvilket tvinger detailkæderne til at tænke anderledes og på måder, der kan komme danske virksomheder til gode.

Uligheden er blevet større siden krisen, hvor gruppen af fattige amerikanere er vokset, mens de rige er blevet mere velhavende. Det betyder, at middelklassen er under pres og nu køber billige private label frem for at vælge mærkevarer.

Millennials vil gerne købe spændende fødevarer, men de har ikke særlig stor købekraft”

Jim Hertel, direktør, Willard Bishop
Samtidig er den unge generation, der blev født i 80’erne og 90’erne, blevet voksne, og de er en forbrugergruppe, der foretrækker nicheprodukter frem for masseproducerede varer fra giganter som Nestlé, Unilever og lignende.

”Millennials vil gerne købe spændende fødevarer, men de har ikke særlig stor købekraft, fordi de har svært ved at finde fodfæste på jobmarkedet eller har en stor studiegæld, de skal betale af. Det er her private label kommer ind,” siger Jim Hertel.

Han peger på Whole Foods eget mærke, 365, som et eksempel på, hvordan en kæde kan omstille sig til den nye virkelighed, hvor efterspørgslen på nichevarer stiger, mens især de unge amerikanere har færre penge end tidligere.

”Det er dyrt at handle i Whole Foods, men deres private label er faktisk ganske billigt og har et mindst ligeså godt ry blandt de unge forbrugere som mærkevarerne. Der ingen tvivl om, at der gode muligheder i del af markedet, også for udenlandske producenter,” siger Jim Hertel.

USA er næste danske private label-marked

Dansk grillsucces går op i røg

Private Label vokser i Europa

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Smoke It All

    Dansk grillsucces går op i røg

  • Foto: PR

    Private label vokser i Europa

    For abonnenter

  • USA er næste danske private label-marked

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Boris Frederiksen er nu udpeget som kurator i syv Skare-selskaber under konkurs. | Foto: PR
Fødevarer

Statens advokat overtager kurator-plads i Skare-konkursboer

”Opretholder delvis driften” i Vejen-selskaber, melder nyindsat kurator, mens man arbejder på et salg.
  • Skare-kurator: Vi arbejder på et salg
  • Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere

For abonnenter

Foto: Morten Schärfe
Fødevarer

Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere

For abonnenter

Arkivfoto fra Hilton Foods i Aarhus. | Foto: Finn Frandsen
Fødevarer

Coop-slagteri undlod at infomere myndigheder om problemer hos Skare

Foto: Lars Skaaning
Fødevarer

Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

For abonnenter

Læs også

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

Der arbejdes på et salg af hele eller væsentlige dele af Skare-koncernen, og kurator melder allerede om en del interesserede købere.

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Fødevarer

Stor interesse for Skares pålægsforretning

De økonomiske kvaler i Skare-koncernen og medfølgende konkursbegæringer indbefatter ikke pålægselskabet Skare Food. Fra detailbranchen meldes der om interesse for at handle med selskabet, erfarer Fødevarewatch.

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

Tönnies-koncernen er ikke i markedet for at tilkøbe danske pålægs- eller kødproduktion fra den konkursramte Skare-koncern, melder formand. Danish Crown afviser at kommentere.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Statens advokat overtager kurator-plads i Skare-konkursboer – 4. feb.
  • Coop-slagteri undlod at infomere myndigheder om problemer hos Skare – 4. feb.
  • Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere – 3. feb.
  • Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter – 3. feb.
  • Dansk juicekæde betaler millionforlig i USA i sag om kønsdiskriminering – 3. feb.
  • Skare-kurator: Vi arbejder på et salg – 3. feb.
  • Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter – 3. feb.
  • Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os – 3. feb.
  • Foodtech-virksomhed reviderer strategi efter fejlslået investorjagt – 3. feb.
  • De globale fødevarepriser falder for tiende måned i træk – 3. feb.
  • Rokade i direktionen hos Hanegal-ejer – 3. feb.
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater – 3. feb.
  • Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt – 3. feb.
  • Salling Group-topchef ser flere årsager til detailopbrud – 3. feb.
  • Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge