Smoke It All, der laver røgsmuld til havegrillen, har stor succes i den europæiske detailhandel efter kun ét år på markedet. Nu kalder USA på det jyske selskab.
AF NIKLAS KRIGSLUND
PLMA, AMSTERDAM:
De færreste nystartede virksomheder kan glæde sig over at have aftaler med Dansk Supermarked, Coop, Dagrofa og Rema 1000.
Det er ikke desto mindre tilfældet for danske Smoke It All, der startede salget sidste år, men allerede nu er at finde i detailkæder herhjemme og i udlandet.
Faktisk går det så godt med det såkaldte røgsmuld, der forvandler havegrillen til et røgeri, at potentialet ifølge direktør, Per Normann Petersen, er noget nær ’uoverskueligt’.
Han fik ideen til produktet, der er pakket i en aluminiumsbakke og består af bøgesmuld og krydderier, da han fornemmede en efterspørgsel gennem sin virksomhed Dansk Træmel.
”Tanken rumsterede i mit hoved et par år, og til sidst kunne jeg ikke sove for det. Så sagde jeg til min kone, at nu prøver vi sgu, for ellers vil jeg irritere mig resten af livet. Siden da er det gået slag i slag,” siger han til FødevareWatch.
Tysk detailkæmpe og USA
Smoke It All blev stiftet i 2013 og er sidenhen landet i de fleste danske kæder samt byggemarkedet Silvan, enten som private label eller under eget mærke.
Esbjerg-virksomheden har desuden indgået en stor aftale med Tysklands største supermarkedskæde Edeka, der betyder, at produktet i dag er at finde i 1400 butikker i den sydvestlige del af landet.
Derudover samarbejder selskabet med importører i det meste af Europa, mens røgsmuldet også kommer på hylderne i barbecuens hjemland, USA, til juli.
”Vi har lavet en aftale med en af de største producenter af vild laks, Ocean Beauty, der ligger i Alaska og har syv fabrikker. De sælger allerede til alle store kæder i Nordamerika, og ideen er, at vores produkt kommer til at stå sammen med deres laks,” siger salgsansvarlig Ove Vistisen.
Han fortæller, at Smoke It All indtil videre ikke har nævneværdige konkurrenter, hverken herhjemme eller i udlandet.
Derfor er virksomheden i øjeblikket til stede på den internationale private label-messe i Amsterdam, PLMA, hvor den håber på at sætte sig på en endnu større del af markedet, inden eventuelle rivaler får samme idé.
Salgschef Ove Vistisen satser blandt andet på at lukke aftaler med en række grillproducenter, der har vist interesse for at sælge røgsmuldet sammen med deres udstyr.
”Det kan være Weber, Outdoor Chef eller Char-Broil. Vi forhandler allerede med flere af virksomheder, der gerne vil sælge vores produkt under deres eget brand, og vi håber, at det kan lykkes at etablere et samarbejde hernede,” siger han.
Forventer overskud
Smoke It All har haft underskud i sine to første regnskabsår, mens det formentligt også bliver til røde tal på bundlinjen i 2015.
Det gode salg og de mange samarbejdsaftaler betyder imidlertid, at virksomheden forventer overskud allerede næste år, hvor det også bliver nødvendigt at udvide medarbejderstaben, der i dag tæller cirka otte ansatte.
”Jeg tvivler på, at vi får brug for flere medarbejdere i år, men til næste år er det slet ikke utænkeligt. Der kommer der virkelig tryk på, og vi forventer os meget af både Tyskland og USA,” siger direktør Per Normann Petersen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.