Store amerikanske producenter af færdigpakkede fødevareprodukter kan i fremtiden se frem til mindre plads på hylderne til sine produkter i detailkæden Target.
Det skriver Wall Street Journal.
Ifølge avisen inviterede koncernen, der har omkring 2000 butikker på tværs af USA, tidligere på året en række leverandører til en briefing i sit hovedkvarter i Minneapolis, Minnesota, og her var beskeden klar.
Target vil fremover satse mere på sunde og friske fødevarer for at imødekomme den tendens, der netop nu hersker i USA, og det betyder, at man vil give mindre plads til dåsemad, færdigretter og morgengryn. Det kan ramme store aktører som Kraft Foods, General Mills, Kellogg og Campbell Soup Company.
Det markante skifte i produktfokus i Target, som er blandt USA’s ti største detailaktører, er ifølge avisen et af de stærkeste signaler, man endnu har set på, at de ændrede forbrugervaner i landet kan gå hen og få en enorm betydning for de store amerikanske fødevareproducenter.
Costcos antibiotika-fri laks er landet i butikkerne
McDonald’s vil sætte grønkål på menuen
Pepsi fjerner omstridt sødemiddel
Pandora-rigmand satser 150 mio. på amerikansk øko-eventyr
M&M's producent i usædvanligt sukker-træk
Amerikansk fastfood-kæde siger nej til GMO