FødevareWatch

Amerikansk fastfood-kæde siger nej til GMO

En stor amerikansk fastfood-kæde dropper nu som den første aktør i landet helt at bruge genmodificerede fødevareingredienser på sine restauranter.

Forskning i GMO-afgrøder ved Landbohøjskolen i København | Foto: ritzau/Jan Grarup/arkiv

Mens genmodificerede fødevarer i den nærmeste fremtid kan finde vej til endnu flere lande i Europa, siger en stor fastfood-kæde i GMO-hjemlandet USA nu nej tak til de omstridte afgrøder.

Det skriver Reuters.

Chipotle Mexican Grill oplyser ifølge nyhedsbureauet i en pressemeddelelse, at man fremover vil sikre, at de 46 ingredienser, der bruges i kædens 1.800 restauranter i USA, vil være fri for genetisk modificerede organismer (GMO).

Dermed bliver Chipotle den første amerikanske aktør, der helt siger nej til GMO-fødevarer. Det sker på et tidspunkt hvor en række sundhedsbølger ruller ind over den amerikanske fødevare- og restaurantindustri efter pres fra forbrugerne. Blandt har McDonald’s og CostCo skruet ned for antibiotika i sit kød, mens flere konfekturekæmper er gået væk fra kunstige farvestoffer og andre tilsætningsstoffer i sine produkter.

McDonald's fjerner antibiotika fra sine kyllinger

Costco vil udrydde salg af kød med antibiotika

Kraft dropper syntetisk farve i ikonisk færdigret

Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA

Foto: Gene J. Puskar/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Gene J. Puskar/AP/POLFOTO/arkiv
 

Blandt tilhængerne af GMO nævnes det ofte, at priserne vil blive presset i vejret, hvis man dropper de genmodificerede ingredienser. Men Chipotle fastslår, at beslutningen om at blive GMO-fri ikke vil få koncernen til at hæve priserne, skriver Reuters.

Beslutningen kommer i øvrigt også til at gælde for koncernens mindre kæde ShopHouse Southeast Asian Kitchen.

EU-lande skal kunne sige nej til genafgrøder

Miljøminister vil ikke udelukke GMO-afgrøder

EU-lande når til enighed om GMO-aftale

EU-lande får ret til at afvise gmo-afgrøder

Verdens mest forhadte firma tager kampen op

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier