FødevareWatch

Lactalis køber børsmodent mejeriselskab

Den franske mejerikoncern Lactalis har opkøbt aktiemajoriteten i et af de største mejeriselskaber i Tyrkiet – et selskab som ellers gearede op til en børsnotering.

Foto: Colourbox

Det tyrkiske mejeriselskab AK Gida var på vej mod en børsnotering i denne uge, men ejerne bag selskabet har nu i stedet besluttet at frasælge aktiemajoriteten i selskabet til den franske koncern Lactalis SA.

Det skriver Bloomberg.

Aftalen om et salg af aktiemajoriteten blev indgået onsdag i denne uge, oplyser AK Gida, som ikke har villet afsløre, hvor stor en andel, der er tale om, eller hvor meget købsprisen lyder på. Unavngivne kilder siger dog til nyhedsbureauet, at der er tale om en andel på 80 pct. af aktierne og at Lactalis skal betale 800 mio. dollars (5,3 mia. kr.).

Det er mere end 20 pct. højere, end hvad selskabet havde forventet minimum at rejse gennem sin børsnotering. Målet for aktiesalget på børsen var at rejse mellem 1,85 og 2,2 mia. tyrkiske lira i børsnoteringen, svarende til mellem 4,55 og 5,4 mia. kr.

Blandt ejerne i AK Gida finder man den stenrige Topbas-familie, der blandt andet har opbygget deres formue gennem investeringen i fødevare- og detailindustrien i Tyrkiet, samt Yildiz Holding, der ejes af en anden indflydelsesrig familie, Ulker.

Yildiz Holding, der er blandt de største fødevareselskaber i Tyrkiet, opkøbte sent sidste år den britiske kiks- og småkageproducent United Biscuits, der blandt andet står bag digestive-mærket McVities. Selskabet har også et samarbejde med den danske tyggegummikoncern Bagger-Sørensen & Co. på det tyrkiske marked.

Britisk kiksegigant solgt til Tyrkiet

Tidligere tyggegummigigant tilbage i plus

Mejerikoncern køber brasiliansk konkursbo

Parmalat køber igen op i Brasilien

Tuborgh slår til i Brasilien

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier