
Arla Foods sætter nu handling bag topchef Peder Tuborghs ønske om at styrke mejerikoncernens position på det brasilianske marked. Det sker med købet af en aktiepost i landets største mejeriselskab, milliardforretningen Vigor Alimentos S.A., som selskabet har arbejdet sammen med i en årrække.
"Siden 1986 har Arla samarbejdet med Vigor i et 50/50 joint venture under navnet Dan Vigor, som i 2013 omsatte for 268 millioner kr. Nu skifter Arla sit delte ejerskab af Dan Vigor ud med en ejerandel på 8 pct. i Vigor, som er Brasiliens største mejeri. Arla får et medlem med stemmeret og en observatør i Vigors bestyrelse,” skriver Arla i en pressemeddelelse.Peder Tuborgs påpegede netop for nylig i et interview med FødevareWatch, at Arla i dag er i Brasilien med selskabets produkter.
”Vi har et ret velkendt brand, som vi producerer dernede, som hedder Danubio. Det er ikke nogen stor forretning, og vi overvejer nu, hvordan vi kan udvikle den, så vi kan få den lidt mere op i gear. Vi vil gerne have Brasilien lidt mere ind på radaren rent detailproduktmæssigt,” sagde Tuborgh.
Benhård prioritering bag Arlas eksportstrategi
Svarer til kinesisk model
Modellen svarer til den strategi, som Arla har gennemført i Kina.
”Den nye aftale med Vigor svarer til den, vi har med Mengniu i Kina – men denne gang havde vi ikke brug for ekstra finansiering. Vigor er en af Brasiliens førende mejeriproducenter med et omfattende distributionsnetværk. Vi har haft et fantastisk samarbejde, så det er et naturligt skridt for os at bygge videre på partnerskabet og derved opnå en større andel af det store markedspotentiale i Brasilien,” siger Finn Hansen, som har ansvaret for Arlas internationale markeder, i pressemeddelelsen.
Med en befolkning på 200 millioner og en voksende middelklasse, der efterspørger mejeriprodukter, er Brasilien et land med et stort potentiale, skriver Arla og tilføjer, at virksomhedens ambition er at sætte fart under eksporten af produkter til Brasilien.Vi har haft et fantastisk samarbejde, så det er et naturligt skridt for os at bygge videre på partnerskabet"
”En del af aftalen går ud på at etablere en forretningsenhed i Vigor, der styres af en forretningschef, som Arla indsætter. Forretningsenhedens fokus vil være markedsføring og salg af importerede produkter og brands, som bliver distribueret gennem Vigors kanaler,” fremgår det af pressemeddelelsen.
Arla oplyser ikke købsprisen.
Konkurrencen skærpes i Brasilien
Arla Foods er ikke den eneste mejerikoncern, der har fået øjnene op for det brasilianske marked.
Som FødevareWatch tidligere har skrevet har Parmalat, den italienske mejerikoncern, der gik konkurs i 2003 og siden blev overtaget af franske Lactalis, for nylig dels opkøbt en række aktiviteter fra det konkursramte brasilianske selskab Lácteos Brasil S.A. gennem sit datterselskab i det sydamerikanske land, Lactalis do Brazil.
Dels har Parmalat denne måned oplyst, at man er blevet enig med et af Brasiliens største fødevareselskaber, BRF S.A., om at overtage dennes mejeriafdeling. Afdelingen råder over 11 fabrikker i Brasilien og omsatte i 2013 for ca. 2,6 mia. brasilianske real, hvilket svarer til 6,63 mia. kroner.
Parmalat betalte 1,8 mia. real – eller ca. 4,6 mia. kroner - for at overtage mejeriafdelingen.
Her er Arlas største globale konkurrenter
Arla på vej mod rekordår