De klassiske røde salamier får inden længe følgeskab af mere premium-orienterede økologiske produkter, da de finske ejere fra fødevarekoncernen Atria har købt Aalbæk Specialiteter.
11. maj overtager Atria Danmark den økologiske fødevareproducent Aalbæk Specialiteter, der er kendt for at producere kødpålæg som spegepølse, salami, pølser og leverpostej, hedder det i en meddelelse fra Atria Danmark.
Aalbæk sælger til hele det danske detailmarked og afsætter også en del af de økologiske produkter til eksportmarkedet.
3-stjernet breder sig ud
"Efterspørgslen på økologisk pålæg er steget markant i Danmark igennem flere år. Derfor er opkøbet helt i tråd med vores strategi, der bl.a. går på at skabe vækst inden for pålægskategorien. Med et premium brand som Aalbæk Specialiteter opnår vi et bredt og varieret produktsortiment, da brandet komplimenterer vores allerede eksisterende sortiment af pålægsprodukter. På den måde får vi fremadrettet mulighed for at dække flere forbrugeres forskellige behov og ønsker," udtaler Anders Laursen, der er direktør for Atria Danmark og 3-Stjernet.
Opkøbet af Aalbæk Specialiteter dækker ud over det samlede produktsortiment også en slagterbutik og et mindre produktionsanlæg i byen Farre tæt ved Give.
Aalbæks produktionsanlæg i Billund, der blev ødelagt under en brand tilbage i januar i år, indgår ikke i opkøbet.
Nedbrændt pålægsproducent rejser sig fra asken
Atria Danmarks produktionsanlæg i Horsens producerer som følge af branden allerede nu en del af Aalbæks produkter og skal sammen med produktionen i Farre danne rammen om Aalbæks produktion i fremtiden.
Peter Aalbæk, der er tredje generation af Aalbæk Specialiteter, følger sammen med en række øvrige nøglepersoner med til Atria Danmark.
"Opkøbet kommer som en helt naturlig udvikling for Aalbæk Specialiteter, da arbejdet under en større koncern giver os mulighed for at indfri vores ambitioner og visioner på et helt nyt niveau. Jeg ser derfor meget frem til at være med til drive brandet videre under Atria Danmark," udtaler Peter Aalbæk.
Købssummen er ikke blevet oplyst.
Stryhns firdobler sit overskud
Lukkede op for opkøb i sommer
Da FødevareWatch sidste sommer talte med Anders Laursen fra 3-stjernet, åbnede direktøren for, at virksomheden i den nærmeste fremtid ville satse på andet end det velkendte trestjernede fødevarebrand.
Direkte adspurgt om det var planen, at man skulle brede sig mere ud, sagde Anders Laursen:
"Ja, helt sikkert. Det er en del af strategien. Vi kan se, at der sker mange spændende ting inden for fødevarer, og der er mange trends. Man kan nævne økologi og mindskning af madspild som nogle af tingene. Det er trends, som vi er nødt til at have med i vores overvejelser, når vi sammensætter vores fremtidige produktportefølje."
3-stjernet-ejer: Vi holder ører og øjne åbne
3-stjernet-direktør: Salgstallene lyver ikke
Delika nærmer sig den halve milliard
3-stjernet nærmer sig den kinesiske forbruger