Nestlé har i årets første kvartal mærket øget interesse for en bestemt type kaffe, som i de seneste år har måttet overlade megen opmærksomhed til kapselkaffer, stempelkander og eksklusive ristninger.
Der er fart på ikke alene det globale kaffemarked, hvor man regner med en årlig vækst på omkring 2,5 pct., også på det danske kaffemarked benytter forbrugerne sig i stigende grad af muligheden for at kunne brygge en hurtig kop.
Salget af instant kaffe-produkter stomer frem, fordi det er blevet den foretrukne kaffemodel blandt mange unge, mens den traditionelle kande kaffe fra kaffemaskinen fortsat er på retur. Sådan lyder konklusionen fra Nestlé Danmark, der i porteføljen af kaffeprodukter har brands som Nescafé og Dolce Gusto, i forbindelse med fremlæggelsen af den internationale koncerns regnskab for første kvartal.
”Kapselkaffen har i snart et årti haft konstant fremgang, og det har for eksempel vores Nespresso-mærke nydt godt af. Men det er nyt, at instant kaffe igen har fået stor vækst. Hvis tendensen holder året ud, vil denne kategori vokse i 2015 med mellem 5 og 10 pct. Vi mærker, at særligt de unge gerne vil have deres favorit kaffevariant. Så vi har udvidet i de senere år med mange varianter, især mælkeholdig kaffe som for eksempel café latte og cappuccino," udtaler Søren Rye, Nestlé Danmarks landechef.
Overgik analytikernes forventninger
På globalt plan leverede Nestlé for årets tre første måneder en omsætning på 20,9 mia. CHF (151 mia. DKK), en organisk vækst på 4,4 pct. og en volumentilvækst på 1,9 pct. Koncernen oplyser i den forbindelse, at forventningerne til en organisk vækst på 5 pct. for helåret fastholdes.
”Vores førstekvartals-salg var i overensstemmelse med vores forventninger, og det er drevet af vækst i både værdi og volumen. Vi leverede gode resultater i Zone EMENA (Europa og Mellemøsten, red.), Nestlé Waters og området Other Businesses. Vi fortsatte vores indsats for at opbygge momentum i Zone AOA (Asien, Oceanien og dele af Afrika) samt i Nordamerika, og vi forventer, at denne indsats bringer os i mål, når året er omme. Vi bekræfter koncernens mål for hele året: vi går efter at opnå organisk vækst på omkring 5 pct.”, siger koncernchef Paul Bulcke i forbindelse med regnskabet.
16 analytikere, som Bloomberg News havde indsamlet estimater fra, havde forud for regnskabet estimeret en organisk vækst på 4,2 pct. Omsætningen blev trukket op af flaskevand og chokolade, skriver Bloomberg News.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.