FødevareWatch

Discountkæde fjerner nu også moms på økologisk kød

Kampen om de økologiske kunder snerper til, og efter at flere af de store detailkæder har søsat kampagner med billig økologi, følger Kiwi nu efter. Discountkæden streger momsen på økologisk kød.

Der er kamp om økologien i den danske detailsektor. Coop har senest meldt ud, at de over de kommende fem år vil bruge omkring én mia. kr. på at nedbringe priserne på økologiske varer, så prisforskellen til konventionelle produkter bliver minimeret, men både også i Dansk Supermarked har man både i Netto og Føtex stort fokus på de forbrugere, som kunne overveje at købe økologisk, og i november lancerede Føtex-kæden, at man ville sænke prisen på økologisk kød.

Netop kødet er omdrejningspunkt i den meddelelse som discountkæden Kiwi netop har sendt ud. Kæden, der i september valgte at fjerne momsen på økologisk frugt og grønt, lader nu alt økologisk okse- og svinekød følge efter, og i kædens 108 butikker vil det fremover være muligt at købe kød, der er fratrukket momsen.

Detailkæde sænker prisen på økokød

Fra og med uge fire reducerer kædens butikker prisen på sit økologiske kød med 20 procent.

”Danmark er det eneste land i EU, som ikke opererer med differentieret moms. For eksempel på sunde varer eller på varer, som tilgodeser en lidt bedre dyrevelfærd. Det gør vi op med på forbrugernes vegne. Sidste år ved at indføre momsfri frugt og grønt, og nu skyder vi 2015 i gang med, som de første i markedet, at give danskerne momsfrit økologisk kød,” udtaler Carsten Hansen, kædedirektør i Kiwi i en pressemeddelelse.

For at få del i Kiwis tilbud om halv moms på almindelige økologiske varer og momsfrihed på økologisk okse- og svinekød samt frugt og grønt skal man handle ind med kædens loyalitetskort, Kiwi-kortet.

Momsfri frugt skabte tocifret vækst

Siden kæden sidste år fjernede momsen på alt frugt og grønt for kunder med Kiwi-kort, er salget steget kraftigt. Ved årsskiftet kunne kæden se tilbage på en vækst i salget af frugt og grønt med Kiwi-kort på godt 35 procent siden opstarten i september. Set på hele året 2014 har Kiwis salg af økologi haft tocifret vækst, hedder det i meddelelsen. Blandt andet er salget af økologisk oksekød steget med 18 procent, mens salget af økologisk svinekød er steget med 27 procent.

”Forbrugerne har taget rigtig godt imod vores initiativer omkring reduceret eller fjernet moms på udvalgte varer. Med momsfrihed på vores økologiske kød imødekommer vi forbrugernes ønsker om generelt lavere priser på økologiske varer. Det håber og tror vi, at rigtig mange danskere vil benytte sig af,” siger Carsten Hansen.

2014 set med de økologiske briller på

Danskerne har ændret adfærd i supermarkedet

Kiwi åbner butikker i dobbelt størrelse 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier