Ifølge Landbrug & Fødevarer er kun 2-3 pct. af det samlede kødsalg i Danmark økologisk, men ifølge forbrugerundersøgelser er danskerne klar til at købe mere, hvis blot udvalget bliver større og prisen kommer ned.
Det skriver Føtex, som derfor vil lægge mere billig kød i diskene, i en pressemeddelelse.
"Vores forbrugerundersøgelser viser, at kunderne gerne vil købe mere økologisk fersk kød og fjerkræ og have et større udvalg, men vi ved også, at når købsbeslutningen skal tages ved køledisken, så er prisen ofte en afgørende faktor. Derfor vil vi nu sikre, at vores priser på disse varer altid er konkurrencedygtige," siger salgsdirektør fra Føtex, Jan Larsen.
De lavere priser skal blandt andet sikres ved gennem en ekstern partner at få overblik over priserne i konkurrerende butikker og netbutikker som: Rema 1000, Lidl, Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Super Best, Kiwi, Irma, Netto, Bilka, Aldi, ABC Lavpris, Dagli’Brugsen, Eurospar, Fakta Q, Kwik Spar, LokalBrugsen, Løvbjerg, Min Købmand, Spar, irma.dk, Osuma.dk, Superbest.dk, grisogko.dk og nemlig.com.
Her er danskernes foretrukne supermarked
I Økologisk Landsforening hilser man Føtex’ satsning på økologisk fersk kød og fjerkræ velkommen:
"Der er et kæmpe potentiale for at sælge mere økologisk kød til danskerne, og der skal kun to ting til, for at få det til at lykkes: Butikkerne skal sætte avancen ned i en periode, således at merprisen for økologi bliver mindre, og så skal der være et større udvalg i butikkerne. føtex gør nu begge dele på én gang, og jeg er sikker på at kunderne øjeblikkeligt vil kvittere for initiativet ved at købe mere økologisk kød," siger markedschef Henrik Hindborg.
Kampagnen trådte i kraft 1. november.
Aftensmaden skal smage af dyrevelfærd
Økosalget vokser i de danske supermarkeder
Eksperter er uenige om risikoen ved multiresistente bakterier i svinekød