FødevareWatch

Her er danskernes foretrukne supermarked

En ny analyse viser, hvor danskerne foretrækker at handle dagligvarer, og der er en ny etter på listen - Rema 1000.

Foto: Martin Dam Kristensen

Rema 1000 er danskernes foretrukne sted at handle dagligvarer.

Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Børsen.

Dermed overhaler discountkæden både Føtex og Netto, der begge tidligere har indtaget førstepladsen over danskernes foretrukne supermarked. De ligger på hhv. anden og tredjepladsen.

Rema vokser hurtigt

"Det her er en fantastisk udmelding. Det er helt vildt at komme foran Føtex," siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000, til avisen.

FødevareWatch beskrev for nylig, hvordan Coop og Dansk Supermarked dominerer dagligvarehandlen i Danmark. I 2013 havde de henholdsvis 31 og 28 pct. af markedet målt på værdi og var dermed vel foran Dagrofa, der kom ind på en tredjeplads med 12 pct. Det viser en rapport fra analyseinstituttet Euromonitor International.

Den fjerde største konkurrent, netop Rema 1000, var den hurtigst-voksende dagligvareforhandler fra 2008-2013. Forretningen understøttede sin vækst gennem geografisk ekspansion og sin position som den ”blødeste” discountkæde i Danmark.

Appetit på vækst

Henrik Burkal fremhævede i et interview med FødevareWatch for får måneder siden, at han er endog meget ekspansionslysten:

"Vi har en klar ambition om at blive Danmarks største dagligvarekæde. Men det skal ske sten på sten og være sundt og lønsomt. Vi åbner 15-20 butikker om året, og så skal vi nok blive den største på et tidspunkt,” understregede han.

Rema 1000 ligger aktuelt på en tredjeplads efter Netto og Fakta.

Når Henrik Burkal bliver bedt om at udpege Rema 1000's forbillede, vender pilen overraskende i retning mod Irma. Det skyldes, at kæden ligger i sin helt egen kategori blandt de øvrige supermarkeder, forklarede Rema-chefen.

"Hos Rema vil vi også gerne have en unik position. Vi synes ikke, discount behøver være kedeligt og uinspireret. I vores koncept ligger, at de fysiske rammer gerne må være som et supermarkedet, servicen føles som en købmandsbutik, og prisen være discount,” sagde  Henrik Burkal.

Rema 1000 skiller sig desuden ud fra de andre danske dagligvarekæder ved at køre med et franchise-koncept. Det betyder, at det er selvstændige købmænd, der driver kædens butikker. Og går det godt for butikken, får købmanden selv en højere løn.

Rema-topchef: Vi bliver Danmarks største

Rema 1000 er dansk discountkonge

Rema 1000 hæver overskud markant 

Netto ryster ikke på hånden i discountkrig

Opsving vil ikke ramme discount 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier