FødevareWatch

Rema-topchef: Vi bliver Danmarks største

Regnskabsaktuelle Rema 1000 vil fortsætte den hidsige ekspansion i Danmark. "Vi vil være landets største, og det bliver vi på et tidspunkt," siger topchef Henrik Burkal.

Foto: PR

Discountkæden Rema 1000 fremlægger senere i dag regnskab for 2013, som forventes at manifestere den bølge af succes, som kæden for tiden rider på.

På ni år er omsætningen hævet fra 3 til 9 mia. kr., butik nummer 250 i Danmark er netop åbnet, og kollegerne i dagligvarehandlen har kåret Rema som den mest innovative kæde. Og nå ja, så viste en imageundersøgelse onsdag, at Rema 1000 har det bedste image blandt landets discountbutikker.

De mange anerkendelser er topchef Henrik Burkal glad for, men han har ikke tid til at hvile på laurbærerne, for langt større sejre skulle gerne vente forude.

"Vi har en klar ambition om at blive Danmarks største dagligvarekæde. Men det skal ske sten på sten og være sundt og lønsomt. Vi åbner 15-20 butikker om året, og så skal vi nok blive den største på et tidspunkt,” siger Henrik Burkal til FødevareWatch.

Rema 1000 ligger aktuelt på en tredjeplads efter Netto og Fakta, der hver har ca. 440 butikker.

Irma er forbilledet

Når Henrik Burkal bliver bedt om at udpege Rema 1000's forbillede, vender pilen overraskende i retning mod Irma. Det skyldes, at kæden ligger i sin helt egen kategori blandt de øvrige supermarkeder, forklarer Rema-chefen.

"Hos Rema vil vi også gerne have en unik position. Vi synes ikke, discount behøver være kedeligt og uinspireret. I vores koncept ligger, at de fysiske rammer gerne må være som et supermarkedet, servicen føles som en købmandsbutik, og prisen være discount,” siger Henrik Burkal.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Rema 1000 skiller sig desuden ud fra de andre danske dagligvarekæder ved at køre med et franchise-koncept. Det betyder, at det er selvstændige købmænd, der driver kædens butikker. Og går det godt for butikken, får købmanden selv en højere løn.

Hos Rema ligger gennemsnitslønnen blandt købmændene omkring 1 mio. kr. årligt.

”Den positive egeninteresse er enormt vigtig. Hver enkelt købmand driver jo sin egen virksomhed inde i Rema 1000. Det betyder, at vores købmænd brænder for at drive virksomhed,” siger Henrik Burkal.

Hvordan udvælger I jeres købmænd?

"Jeg hørte engang en chef i en sandwich-kæde sige, at de ikke ansatte mennesker, som kunne smøre sandwiches, og så lærte dem de rigtige holdninger, men at de ansatte mennesker med rigtige holdninger, og så lærte de dem at smøre sandwiches. Sådan har vi det også i Rema. Det handler om at finde mennesker med rigtige holdninger.”

Stenrig ejer i ryggen

Remas ejer er den stenrige norske Reitangruppen, der årligt omsætter for 71 mia. norske kroner, hvilket gør koncernen langt større end f.eks. Coop og Dansk Supermarked, som er de største detailkoncerner i Danmark.

Og det norske ejerskab giver tryghed, forklarer Henrik Burkal.

"Vi har en rigtig stærk ejer, som tror på os. Reitangruppen tænker offensivt, og vi har en stor frihedsgrad. Rema 1000 i Norge har f.eks. købt den norske del af Lidl. Så koncernen har det finansielle beredskab til at agere, hvis der er muligheder, som giver god mening,” siger han.

Henrik Burkal ønsker dog ikke at kommentere på, om der er konkrete opkøbsplaner for Rema 1000 i Danmark.

Ingen exit-planer

Siden 2005 har Henrik Burkal været direktør i Rema 1000, hvortil han kom fra en stilling i softwarevirksomheden CCI Europe.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Men selvom Rema-chefen snart har siddet i stolen i ni år, har han ingen planer om at søge væk. Tværtimod.

”Jeg har planer om at være i Rema 1000 i mange år. Vi er ude på en spændende rejse, og den vil jeg være med på,” siger han.

Rema 1000 fremlægger regnskab senere i dag. Det kan du læse meget mere om her på siden.

Rema 1000 er dansk discountkonge

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde

Supermarkeder vil fylde hylderne med flere nyheder

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier