FødevareWatch

Økosalget vokser i de danske supermarkeder

Salget af økologiske varer er vokset med op til ti pct. i 2014. Flere detailkæder melder om vækst i økosalget. Danskerne er blevet mere bevidste om økologi, vurderer Økologisk Landsforening.

Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Salget af økologiske varer er vokset med otte til ti pct. i 2014 og ligger nu på det højeste niveau siden finanskrisen. Det vurderer Økologisk Landsforening.

Det er især frugt og grønt, men også økologiske æg, mejerivarer og kød, der ryger i indkøbskurven i de danske supermarkeder.

Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, mener, at stigningen er et udtryk for, danskerne er blevet mere bevidste om, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra.

Danskerne har ændret adfærd i supermarkedet

”Ved at vælge økologiske varer, får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har god plads, kommer ud under åben himmel og i det hele taget har forhold, som imødekommer deres naturlige behov,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Væksten er meget glædelig"

Kenneth Pedersen, kædedirektør, SuperBrugsen
I SuperBrugsen, der hører under Coop, er salget af økologiske varer vokset med 11 pct. i årets første ni måneder.

”Væksten er meget glædelig, og vi vil i det kommende år satse massivt på at forstærke den yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi helt på rette vej,” udtaler kædedirektør Kenneth Pedersen.

Samme melding lyder fra Dansk Supermarked, hvor økosalget især vokser i Føtex.

”Økologi spiller en central rolle i danskernes opfattelse af kvalitet, og i Føtex forventer vi, at den stærke udvikling i det økologiske salg vil fortsætte. Vi er derfor på trapperne med en række nye tiltag indenfor det økologiske sortiment, som kunderne vil møde allerede inden for de kommende uger, og som vil gøre økologien endnu mere tilgængelig for vores kunder,” udtaler salgsdirektør Jan Larsen.

 

Mænd ind i kampen om økologi

Momsfri frugt skabte tocifret vækst

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier