
Salget af økologiske varer er vokset med otte til ti pct. i 2014 og ligger nu på det højeste niveau siden finanskrisen. Det vurderer Økologisk Landsforening.
Det er især frugt og grønt, men også økologiske æg, mejerivarer og kød, der ryger i indkøbskurven i de danske supermarkeder.
Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, mener, at stigningen er et udtryk for, danskerne er blevet mere bevidste om, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra.
Danskerne har ændret adfærd i supermarkedet
”Ved at vælge økologiske varer, får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har god plads, kommer ud under åben himmel og i det hele taget har forhold, som imødekommer deres naturlige behov,” udtaler han i en pressemeddelelse.
I SuperBrugsen, der hører under Coop, er salget af økologiske varer vokset med 11 pct. i årets første ni måneder.Væksten er meget glædelig"
”Væksten er meget glædelig, og vi vil i det kommende år satse massivt på at forstærke den yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi helt på rette vej,” udtaler kædedirektør Kenneth Pedersen.
Samme melding lyder fra Dansk Supermarked, hvor økosalget især vokser i Føtex.
”Økologi spiller en central rolle i danskernes opfattelse af kvalitet, og i Føtex forventer vi, at den stærke udvikling i det økologiske salg vil fortsætte. Vi er derfor på trapperne med en række nye tiltag indenfor det økologiske sortiment, som kunderne vil møde allerede inden for de kommende uger, og som vil gøre økologien endnu mere tilgængelig for vores kunder,” udtaler salgsdirektør Jan Larsen.