FødevareWatch

Kiwi åbner butikker i dobbelt størrelse

Dagrofa vil hale ind på konkurrenterne og åbner derfor nu store Kiwi-forretninger. "Forbrugernes forventninger til discount ændrer sig," siger kædedirektør Carsten Hansen.

Foto: Thomas Emil Sørensen

Discountkæden Kiwi vil med nye storbutikker tage kampen op med landets supermarkeder og de andre discountaktører.

Salget i de danske discountbutikker er vokset hastigt gennem en årrække, så den del af dagligvarehandlen nu samlet har ca. 40 pct. af markedet.

Vi supplerer med et nyt koncept, der overgår, hvad markedet ellers har budt på"

Carsten Hansen, kædedirektør, Kiwi
Kiwi, der ejes af Dagrofa, er den mindste af de seks discountkæder, som domineres af Netto, Fakta og Rema 1000. Men ambitionerne er store i Kiwi, der samlet har 105 butikker rundt om i landet, og ifølge kædedirektøren netop nu vinder markedsandele.

Væksten skal derfor også hentes fra nye storbutikker. Hidtil har en typisk discountbutik haft ca. 2500 varenumre, men Kiwi vil nu ekspandere til 5000 varenumre. Den første af slagsen åbnes i denne uge i Randers, hvor et Superbest-supermarked omdannes til Kiwi.

"Vi har gennem 2014 haft vækst og vinder markedsandele efter en runde med modernisering i en række af vores butikker. Vi supplerer med et nyt koncept, der overgår, hvad markedet ellers har budt på i både sortiment og salgsareal," siger kædedirektør Carsten Hansen, Kiwi.

Ny strategi i koncernen

Udrulningen af det nye koncept hænger også sammen med at Dagrofa, der har fået Norgesgruppen som ny storaktionær, er ved at føre en ny koncernstrategi ud i livet.

Den indebærer, at supermarkedskæderne SuperBest og EuroSpar nedlægges i løbet af 2015, og erstattes af kæden Meny. En del af de nuværende SuperBest- og Eurospar-butikker omdannes til Meny eller Spar, mens andre kan blive til store Kiwi-butikker som i Randers.

Den første butik af slagsen indeholder bl.a. egen bagerbutik, postkontor og en stor vinafdeling.

"Vi vil ekspandere med både de normale og velkendte discountbutikker samt nye forretninger i storformat. Forbrugernes forventninger til discount ændrer sig," mener Carsten Hansen, Kiwi.

Den udvikling i det danske marked for dagligvarer med nye, store discountbutikker overrasker ikke detailekspert Bruno Christensen. Han mener ligefrem, at discountbutikkerne langsomt men sikkert overtager positionen som fremtidens supermarked.

"Det betyder, at de traditionelle supermarkeder ikke vil være i stand til at overleve den hårde priskonkurrence," vurderer Bruno Christensen.

Kiwi-direktør: Vi kæmper for accept

Momsfri frugt skabte tocifret vækst

Meny-direktør: Vi skal være flagskib på ferskvarer

 

Mere fra FødevareWatch

Diningsix-direktør takker af

Restaurantkoncernens adm. direktør giver i stedet stafetten videre til medstifter, mens han selv fortsætter som kommerciel direktør udstationeret i London.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier