Dagrofa vil hale ind på konkurrenterne og åbner derfor nu store Kiwi-forretninger. "Forbrugernes forventninger til discount ændrer sig," siger kædedirektør Carsten Hansen.
Discountkæden Kiwi vil med nye storbutikker tage kampen op med landets supermarkeder og de andre discountaktører.
Salget i de danske discountbutikker er vokset hastigt gennem en årrække, så den del af dagligvarehandlen nu samlet har ca. 40 pct. af markedet.
Kiwi, der ejes af Dagrofa, er den mindste af de seks discountkæder, som domineres af Netto, Fakta og Rema 1000. Men ambitionerne er store i Kiwi, der samlet har 105 butikker rundt om i landet, og ifølge kædedirektøren netop nu vinder markedsandele.
Væksten skal derfor også hentes fra nye storbutikker. Hidtil har en typisk discountbutik haft ca. 2500 varenumre, men Kiwi vil nu ekspandere til 5000 varenumre. Den første af slagsen åbnes i denne uge i Randers, hvor et Superbest-supermarked omdannes til Kiwi.
"Vi har gennem 2014 haft vækst og vinder markedsandele efter en runde med modernisering i en række af vores butikker. Vi supplerer med et nyt koncept, der overgår, hvad markedet ellers har budt på i både sortiment og salgsareal," siger kædedirektør Carsten Hansen, Kiwi.
Ny strategi i koncernen
Udrulningen af det nye koncept hænger også sammen med at Dagrofa, der har fået Norgesgruppen som ny storaktionær, er ved at føre en ny koncernstrategi ud i livet.
Den indebærer, at supermarkedskæderne SuperBest og EuroSpar nedlægges i løbet af 2015, og erstattes af kæden Meny. En del af de nuværende SuperBest- og Eurospar-butikker omdannes til Meny eller Spar, mens andre kan blive til store Kiwi-butikker som i Randers.
Den første butik af slagsen indeholder bl.a. egen bagerbutik, postkontor og en stor vinafdeling.
"Vi vil ekspandere med både de normale og velkendte discountbutikker samt nye forretninger i storformat. Forbrugernes forventninger til discount ændrer sig," mener Carsten Hansen, Kiwi.
Den udvikling i det danske marked for dagligvarer med nye, store discountbutikker overrasker ikke detailekspert Bruno Christensen. Han mener ligefrem, at discountbutikkerne langsomt men sikkert overtager positionen som fremtidens supermarked.
"Det betyder, at de traditionelle supermarkeder ikke vil være i stand til at overleve den hårde priskonkurrence," vurderer Bruno Christensen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.