Masser af mælk får prisen til at dykke

Det europæiske detailmarked begynder nu for alvor at reagere på den nedgang på det globale industrimarked, som markedet har oplevet i 2014. Arla sænker prisen igen.
Foto: PR
Foto: PR

Mejerikoncernen Arla sænker nu for sjette gang i år mælkeprisen og varsler sandsynlighed for yderligere prisfald de kommende måneder.

Det fremgår af en netop udsendt meddelelse til andelshaverne fra Arla.

”Udfordringerne på markederne fortsætter som en konsekvens af den markante ubalance imellem det globale udbud og efterspørgsel varer ved,” skriver Arla og påpeger, at det helt konkret rammer det europæiske detailmarked, med konsekvenser for indtjeningen i hele mejerisektoren.

”Arla har taget skridt for at afbøde de afledte konsekvenser for vores mælkepris til ejerne, men i sidste ende kan Arla ikke stå imod de globale markedsbevægelser, og det er ikke usandsynligt at der kommer yderligere prissænkninger de kommende måneder,” hedder det i meddelelsen.

Arla fastholder tidligere udmeldinger om, at den såkaldte Arla-indtjening i 2014 forventes at blive på samme niveau som sidste år.

Derfor falder pris

Mejerikoncernen fremhæver også, at mælkeprisen sænkes, fordi udbuddet af rå mælk er øget globalt på grund af høje mælkepriser i 2013, gode vejrforhold og som en forløber for at mælkekvoterne stopper i foråret 2015. Derudover fremhæver koncernen følgende:

*Tidligt på foråret reducerede de kinesiske indkøbere deres indkøb af industriprodukter fra verdensmarkedet. Det gjorde de, fordi der var bygget store lagre op i Kina i løbet af 2013. En af de faktorer, der har meget stor betydning for mælkeprisen er at kineserne igen begynder at købe på verdensmarkedet. Analytikere forventer ikke at markedet kommer sig før 3. kvartal 2015.

* Den russiske embargo har skabt større mælkeudbud i Europa, og gjort konkurrencen hårdere.

*Det europæiske detailmarked begynder nu for alvor at reagere på den nedgang på det globale industrimarked, som vi har oplevet i 2014.

”Det er et helt verdensmarked, der pludselig vokser for meget, for hurtigt. Langsigtet, strategisk er det positivt for Arla, at vi kan øge vores mælkemængde. Det er godt for vores produktion og  konkurrenceevne, for vi tror på, at efterspørgslen efter mælkeprodukter vokser i fremtiden, og så skal Arla være med,” hedder det i pressemeddelelsen.

Coca-Cola vil genskabe mælk

Økologer øjner stort potentiale for små producenter

Priskrig på mælk breder sig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter