FødevareWatch

Coca-Cola vil genskabe mælk

Sodavands-koncernen lancerer ny, dyr "premium"-mælk, der skal sætte gang i det amerikanske mælke-marked.

Fairlife.

Det er navnet på Coca-Colas nye satsning.

Der er tale om økologisk mælk, som bliver dobbelt så dyr som den almindelige, når den rammer det amerikanske marked i julemåneden.

Årsagen til den højere pris? Økologisk mælk og dyrevelfærd er to grunde, og så indeholder mælken ikke laktose, men 50 pct. mere protein og kalcium samt 30 pct. mindre sukker. Der er nemlig tale om, at mælken bliver filtreret på en ny, patenteret filtreringsmetode: "Ultra-filtrering", kalder Coca-Cola det.

"Det er dybest set premium-mælk. Vores ambition er simpelthen at genskabe mælk," sagde chefen for Coca-Colas nordamerikanske division, Sandy Douglas, ved en pressekonference sidste uge.

Fairlife er Coca-Colas svar på det faldende salg i sodavand, som bl.a. Coca-Cola har oplevet efter introduktionen af andre drikkevarer som eksempelvis energidrikke de senere år.

Meningen er at skabe nyt i en verden, som ifølge Coca-Cola har stået stille i mange år.

"Mælkekategorien har ikke set meget innovation gennem årene. Det vil vi gerne ændre," har assisterende vicepræsident i Coca-Cola Refreshments, Doug Middlebrooks, tidligere udtalt ved en konference ved den nationale sammenslutning af nærbutikker, NACS, i Las Vegas i USA.

"Det vil ikke regne med guld i det første år," sagde Sandy Douglas ved præsentationen sidste uge, men hun understregede, at Coca-Cola vil investere solidt i den nye mælkelinje, som er virksomhedens første skridt ind i mejeri-sektoren.

Det er endnu uvist om Fairlife kommer til Danmark, og hvad den i givet fald vil koste.

 

Arla-rival gearer op til mælkekvoternes afskaffelse

Arab Dairy udsætter Lactalis-beslutning

Priskrig på mælk breder sig

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier