FødevareWatch

Britisk kæde rammer ny bølgedal

Den britiske supermarkedskæde J. Sainsbury tror ikke på vækst i den resterende del af regnskabsåret. Meldingen kommer ovenpå skuffende andet kvartal.

Den britiske supermarkedskæde J. Sainsbury regner ikke med at komme til at opleve salgsvækst i indeværende regnskabsår efter et andet kvartal, der bød på ny tilbagegang i det såkaldte sammenlignelige salg.

Selskabet, der er den tredjestørste supermarkedskæde i Storbritannien med en markedsandel på omkring 16 pct., kæmper en hård kamp mod aktører som Tesco, Wal-Mart-ejede Asda og Morrisons, og derudover skyder de to tyske lavpriskæder Aldi og Lidl frem i et hastigt tempo og truer de fire store.

I andet regnskabskvartal, der dækker 16 ugers perioden frem til 27. september, har J. Sainsbury haft en tilbagegang i det sammenlignelige salg på 2,8 pct. (fraregnet benzin), og for halvåret har der været tal om en tilbagegang på 2,1 pct.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

J. Sainsbury forklarer, at udviklingen i andet kvartal har været påvirket af hastige ændringer på dagligvaremarkedet, herunder har der været betydelig prisaktivitet og på mange områder fødevareprisdeflation.

"Disse forhold vil sandsynligvis vare ved i den nærmeste fremtid, og vi venter nu, at vores sammenlignelige salg i anden halvdel af året vil blive identisk med første halvdel," fremgår det af onsdagens meddelelse.

Nyheden bliver ilde mødt på aktiemarkedet, hvor J. Sainsbury straffes med et fald på 3,3 pct. til 243,1 pence. Det er det laveste niveau for aktien siden 2006.

Aldis britiske offensiv ruller videre

Detailgiganter henter væksten i udlandet

Britisk detailkæde frygter ikke Netto

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier