FødevareWatch

Hvor meget velfærd får koen for 20 kr.?

Danskerne vil i højere grad have fødevarer, hvor der er fokus på dyrene, mener trendresearcher.

Foto: Colourbox

De danske forbrugere vil i stigende omfang have produkter, hvor der er gjort en ekstra indsats for dyrenes velvære.

Cathrine Frederiksen, der er selvstændig trendresearcher, fortæller, at forbrugerne de sidste tre-fire år er blevet mere opmærksomme på, hvor vores mad kommer fra.

"Vi vil gerne se, hvor fødevarerne kommer fra, og hvilke omgivelser dyrene har levet i. Der er kommet mere fokus på på dyrevelfærd, og det er noget, som kommer mere og mere. Det er de rene fødevarer, som forbrugerne vil have," siger Cathrine Frederiksen.

Pris er en forhindring

De danske forbrugere vil gerne købe fødevarer, hvor de samtidig støtter en række værdier inden for dyrevelfærd, fortæller Cathrine Frederiksen.

Forbrugerne vil vide, at dyrene ikke lider overlast. De vil vide, hvor maden kommer fra."

Christian Christensen, administrerende direktør, Fresh Food People

Men når forbrugerne står ved køledisken i supermarkedet, ender mange stadigvæk med at købe produkter, hvor der ikke er ekstra fokus på dyrevelfærd.

"Producenterne skal kunne konkurrere på pris. Du skal have en stærk ideologi for at træffe det dyre valg i supermarkedet. Der er en grænse for, hvor meget ekstra forbrugerne vil betale, og her skal producenterne gøre en indsats, " siger Cathrine Frederiksen.

Svært at forklare forskellen

Hun peger på, at det er en stor udfordring for supermarkederne at forklare deres kunder, hvorfor den ene slags koster 50 kr., og den anden koster 30 kr. Det gør det sværere for forbrugerne at træffe de valg, de gerne vil.

"Supermarkederne kæmper med at kommunikere, hvad forskellen er på forskellige slags af den samme vare. Man er nødt til at tænke kommunikationen anderledes, end man gør i dag, hvis den her trend skal boome mere, end den gør nu," siger Cathrine Frederiksen.

Kend din landmand

Fresh Food People er en nystartet virksomhed, som sælger fødevarer direkte fra landmanden til forbrugerne. Her har man sat fokus på, at forbrugerne skal vide, hvor deres produkter kommer fra.

"Vi prøver at sætte fokus på, at der findes et andet landbrug end de store intensive landbrug, som man ser i nyhederne. Vi vil vise, hvor stolte de her landmænd er for deres produkter, og hvor meget dyrene betyder for dem," siger Christian Christensen, administrerende direktør i Fresh Food People.

Den danske pølsemaskine

Inden man køber noget på firmaets hjemmeside, kan man se en video fra den enkelte landmand, som viser, hvordan den daglige arbejdsgang er. Netop relationen mellem forbrugeren og producenten, tror Christian Christensen, kan få flere til at købe produkter, hvor der er fokus på dyrevelfærd.

"Forbrugerne vil vide, at dyrene ikke lider overlast. De vil vide, hvor maden kommer fra. Samtidig er landmændene glade for, at de kan skille sig ud fra den store danske pølsemaskine," siger Christian Christensen

Detailkæder satser på velfærdsgrisen

Velfærdskylling nærmer sig køledisken

Coop tror på en fremtid for velfærdsfisk

Andelsfiskere er klar til at indtage køledisken

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier