En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
15.08.2014kl. 16.38

Hvor meget velfærd får koen for 20 kr.?

Danskerne vil i højere grad have fødevarer, hvor der er fokus på dyrene, mener trendresearcher.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF DANIEL WINTHER PEDERSEN, EPN.DK

De danske forbrugere vil i stigende omfang have produkter, hvor der er gjort en ekstra indsats for dyrenes velvære.

Cathrine Frederiksen, der er selvstændig trendresearcher, fortæller, at forbrugerne de sidste tre-fire år er blevet mere opmærksomme på, hvor vores mad kommer fra.

"Vi vil gerne se, hvor fødevarerne kommer fra, og hvilke omgivelser dyrene har levet i. Der er kommet mere fokus på på dyrevelfærd, og det er noget, som kommer mere og mere. Det er de rene fødevarer, som forbrugerne vil have," siger Cathrine Frederiksen.

Pris er en forhindring

De danske forbrugere vil gerne købe fødevarer, hvor de samtidig støtter en række værdier inden for dyrevelfærd, fortæller Cathrine Frederiksen.

Forbrugerne vil vide, at dyrene ikke lider overlast. De vil vide, hvor maden kommer fra."

Christian Christensen, administrerende direktør, Fresh Food People

Men når forbrugerne står ved køledisken i supermarkedet, ender mange stadigvæk med at købe produkter, hvor der ikke er ekstra fokus på dyrevelfærd.

"Producenterne skal kunne konkurrere på pris. Du skal have en stærk ideologi for at træffe det dyre valg i supermarkedet. Der er en grænse for, hvor meget ekstra forbrugerne vil betale, og her skal producenterne gøre en indsats, " siger Cathrine Frederiksen.

Svært at forklare forskellen

Hun peger på, at det er en stor udfordring for supermarkederne at forklare deres kunder, hvorfor den ene slags koster 50 kr., og den anden koster 30 kr. Det gør det sværere for forbrugerne at træffe de valg, de gerne vil.

"Supermarkederne kæmper med at kommunikere, hvad forskellen er på forskellige slags af den samme vare. Man er nødt til at tænke kommunikationen anderledes, end man gør i dag, hvis den her trend skal boome mere, end den gør nu," siger Cathrine Frederiksen.

Kend din landmand

Fresh Food People er en nystartet virksomhed, som sælger fødevarer direkte fra landmanden til forbrugerne. Her har man sat fokus på, at forbrugerne skal vide, hvor deres produkter kommer fra.

"Vi prøver at sætte fokus på, at der findes et andet landbrug end de store intensive landbrug, som man ser i nyhederne. Vi vil vise, hvor stolte de her landmænd er for deres produkter, og hvor meget dyrene betyder for dem," siger Christian Christensen, administrerende direktør i Fresh Food People.

Den danske pølsemaskine

Inden man køber noget på firmaets hjemmeside, kan man se en video fra den enkelte landmand, som viser, hvordan den daglige arbejdsgang er. Netop relationen mellem forbrugeren og producenten, tror Christian Christensen, kan få flere til at købe produkter, hvor der er fokus på dyrevelfærd.

"Forbrugerne vil vide, at dyrene ikke lider overlast. De vil vide, hvor maden kommer fra. Samtidig er landmændene glade for, at de kan skille sig ud fra den store danske pølsemaskine," siger Christian Christensen

Detailkæder satser på velfærdsgrisen

Velfærdskylling nærmer sig køledisken

Coop tror på en fremtid for velfærdsfisk

Andelsfiskere er klar til at indtage køledisken

Relaterede artikler:

  • Detailkæder satser på velfærdsgrisen

  • Foto: Colourbox

    Coop tror på en fremtid for velfærdsfisk

    For abonnenter

  • Velfærdskylling nærmer sig køledisken

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Foto: Rune Pedersen/Politiken/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden"

”Vi er ikke nået i mål med det, vi skulle i januar”, siger Dina Food-direktør oven på en lettere skuffende start på året. Mangel på arbejdskraft i restaurantlivet giver dog fortsat kageselskabet medvind. 

For abonnenter

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Endpoint Management Administrator

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge