FødevareWatch

Andelsfiskere er klar til at indtage køledisken

Et af landets sidste andelsfiskerier, Thorupstrand Kystfiskerlaug, vil sælge bæredygtige fisk til detailhandlen. Supermarkedskæder har vist interesse, fortæller formand.

Thorupstrand Kystfiskerlaug sælger fisk fra en kutter i Havnegade i København. | Foto: Anders Højrup Sørensen

Friske havfisk fanget med sættegarn og snurrevod kan være på vej til de danske kølediske. I hvert fald melder Thorupstrand Kystfiskerlaug sig klar til at indtage detailhandlen.

"Vi har fået følere fra nogle af de store koncerner. Men jeg vil sige, at det fortsat er helt åbent land. Vi undersøger flere forskellige muligheder," siger formand Thomas Højrup til FødevareWatch.

Andelsfiskerne har allerede taget første skridt mod detailhandelen ved at sælge deres fangst fra en kutter i Havnegade tæt på Nyhavn. Her kan københavnerne købe bæredygtige havfisk fanget i Jammerbugten ud for den nordjyske vestkyst, og de faste kunder tæller allerede Nomas eksperimentalkøkken Nordic Food Lab.

Håbet er nu, at en af de store supermarkedskæder bider på.

"Vi har ingen skrupler ved at levere til store kæder, men det skal bare være nogen, som vil behandle fisken ordentligt. Det afgørende for fiskens kvalitet er processen, fra den kommer på dækket, og til den ender på køkkenbordet hos forbrugeren. Den kæde er vigtig. Hvis fisken for eksempel ikke bliver pakket hensigtsmæssigt og mister sin duft og smag, så er vi ikke interesseret i et samarbejde," siger Thomas Højrup.

Den gode historie sælger fisk

Foruden at fokusere på bæredygtighed udmærker Thorupstrand Kystfiskerlaug sig ved at prioritere fællesskabet og andelstanken i en tid, hvor de store supertrawlere opkøber fangstkvoter.

Vi skal selvfølgelig have en pris, som de unge fiskerfamilier kan leve af"

Thomas Højrup, formand, Thorupstrand Kystfiskerlaug

Og netop den gode historie er en vigtig fordel, hvis lauget skal kunne klare sig i konkurrence med mere effektive former for fiskeri på et marked, hvor kiloprisen faldt med to kroner fra 2012 til 2013.

"Vi skal selvfølgelig have en pris, som de unge fiskerfamilier kan leve af, og det kan vi kun få, hvis produktet har en høj kvalitet, når den kommer frem til forbrugeren. Det er vores kriterium, at en partner er enig i den måde at gøre tingene på," siger Thomas Højrup.

Ingen tidshorisont på aftale

I øjeblikket sejler salgskutteren til København med friske fisk cirka to gange om ugen, men skulle det lykkedes lauget at lave en aftale med en detailkæde, så kan fisken i princippet ende i køledisken omkring et døgn efter, at den er hevet ombord på dækket i Nordjylland.

Den korte vej fra hav til bord er laugets bedste salgsargument, mener Thomas Højrup.

"Det, vi markedsfører, er den rene vare. Vi skal udnytte, at det er små både og garnfiskeri, at hver enkelt fisk kommer igennem en fiskers hånd, og at man kan dufte og smage, hvad fisken har spist, fordi den er blevet behandlet ordentligt gennem hele processen," siger han.

Trods interessen fra supermarkedskæderne er der ingen tidshorisont på, hvornår de bæredygtige fisk kan købes i de danske supermarkeder.

Amanda satser hårdt på Fjernøsten

Traditionelt fiskekonserves erobrer markedsandele

Stort fiskeselskab lever på bankens nåde

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier