Fakta-chef på trapperne med ny kurs

Kædedirektør Niels Karstensen følger nøje to konkrete spor i sit arbejde med at vende Faktas blødende forretning. Om få måneder fremlægger han sit bedste bud på kædens fremtidige DNA.
Foto: Stine Bidstru/Polfoto/Arkiv
Foto: Stine Bidstru/Polfoto/Arkiv

Et år er gået, siden Niels Karstensen satte sig i stolen som kædedirektør for Coops discountkæde Fakta.

Hans første opgave var at lægge en strategi for, hvordan kædens underskud på godt og vel 100 mio. kr. skulle vendes til en forretning, der var værd at drive. Noget af det første, han gjorde, var at sætte sig ned og lave en plan for genopretningsarbejdet, der skulle køre i to spor:

1 - at få styr på selskabets grundlæggende ledelse og drift af butikkerne. 2 - at arbejde med Faktas strategiske position i Danmark.

Som en del af spor 1 rykkede Niels Karstensen bogstaveligt talt sit skrivebord ud i landet i en uge sidste efterår. I løbet af ugen besøgte han 3-4 forskellige Fakta-butikker, hvor han blandt andet sad ved sit skrivebord midt i butikken og tog sig en snak med kunderne.

"Det er nok noget af det mest givtige, jeg har gjort. Man kan lave nok så mange analyser og kigge på nok så mange tal, men det at komme ud og tale med dine kunder i øjenhøjde er faktisk det mest givtige. Og alt hvad vi har foretaget os nu, har været med udgangspunkt i de her kunders kommentarer," konstaterer han.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

På sit besøg i butikkerne kunne Niels Karstensen konstatere, at kunderne ønskede sig mere spændende varer i butikkerne - og mindre rod.

"Vi må bare erkende, at vi havde for mange rodede butikker, og at der var for stor forskel på at gå ind i en butik oppe i Skagen og en butik i København. Torsdag i næste uge går jeg selv ud i vores avis to uger i træk og fortæller, at vi har ryddet op i vores butikker – og hvis folk så har en anden opfattelse, så har de muligheden for at skrive direkte til mig. Dermed lægger vi selvfølgelig et indirekte pres på 440 butikkers ledelse og dermed også på mig," siger han.

På jagt efter DNA

Spor 2 i Karstensens plan handler om Faktas strategiske position. Sidste år lavede direktøren en positionsanalyse, hvor han kiggede på, hvad Fakta var kendt for.

"Og det, man har været allermest kendt for, er, at det 'kun tager fem minutter'. Ellers har man ikke haft nogen reel position, man har været kendt for," fortæller direktøren.

Han har derfor brugt fire eksisterende butikker rundt om i landet som en slags testbutikker, hvor Fakta-teamet på alle tænkelige måder prøver at arbejde sig frem til, hvad der skal kendetegne kædens DNA i fremtiden.

Niels Karstensens ambition er at have planerne klar sidst i november.

"Når de så er blevet justeret på plads, og vi har det første resultat, er det meningen, at vi vil rulle det ud i resten af kæden," tilføjer han.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Hvad indeholder Faktas fremtidige DNA så, og hvad er det, de vil være kendte for? Det vil Karstensen endnu ikke sætte konkrete ord på.

På spørgsmålet om, hvorvidt der kan blive tale om eksklusivaftaler som den mellem Netto og Løgismose, er han dog ikke afvisende.

"Det kunne der godt - jeg siger ikke, at det bliver sådan - men det kunne det sagtens. Det kunne også være endnu flere lokale producenter i discount eller et helt specielt område, hvor vi vælger, at her vil vi simpelthen differentiere os og gå all in. Jeg har en idé om det, men jeg vil ikke ud med det endnu, for det er ikke endelig bekræftet. Vi har et bestyrelsesmøde i Coop slut august, og jeg synes, de skal være de første til at få den endelige plan,” siger han.

Udenlandsk input til strategien

En del af spor 2 har også været at søge hjælp i udlandet.

"Udover at tale med kunderne synes jeg også, det var vigtigt at få input fra nogen, der ikke var så farvede. Derfor fandt vi et engelsk-amerikansk konsulenthus, der hedder Lippincott. Det er et ældgammelt firma, der har ekspertise i at arbejde med retail, men som aldrig har arbejdet i Danmark, så det var en fornøjelse at få nogle mennesker ind, som så på både os og markedet med helt andre øjne," fortæller kædedirektøren og fortsætter:

"De har i fem måneder været med til at lægge grundstenene til den proces, vi kører nu. Der har de kunnet byde ind med nogle spændende ting, både på sortimentssiden, imagesiden og hvordan kan bygge en optimal butik op."

Niels Karstensen har før sin tid som kædedirektør i Fakta været i både Kvickly og Dagli’ Brugsen. Inden da har han arbejdet 17 år i Dansk Supermarked.

Fakta-chef: Overskud i 2015 er min eksamen

Co-branding giver Thise frihjul på PR

Danskerne får EM-titel i discount i 2016

Coop satser på ny trend

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter