En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
11.08.2014kl. 12.08

Fakta-chef på trapperne med ny kurs

Kædedirektør Niels Karstensen følger nøje to konkrete spor i sit arbejde med at vende Faktas blødende forretning. Om få måneder fremlægger han sit bedste bud på kædens fremtidige DNA.
Foto: Stine Bidstru/Polfoto/Arkiv
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

Et år er gået, siden Niels Karstensen satte sig i stolen som kædedirektør for Coops discountkæde Fakta.

Hans første opgave var at lægge en strategi for, hvordan kædens underskud på godt og vel 100 mio. kr. skulle vendes til en forretning, der var værd at drive. Noget af det første, han gjorde, var at sætte sig ned og lave en plan for genopretningsarbejdet, der skulle køre i to spor:

1 - at få styr på selskabets grundlæggende ledelse og drift af butikkerne. 2 - at arbejde med Faktas strategiske position i Danmark.

Som en del af spor 1 rykkede Niels Karstensen bogstaveligt talt sit skrivebord ud i landet i en uge sidste efterår. I løbet af ugen besøgte han 3-4 forskellige Fakta-butikker, hvor han blandt andet sad ved sit skrivebord midt i butikken og tog sig en snak med kunderne.

"Det er nok noget af det mest givtige, jeg har gjort. Man kan lave nok så mange analyser og kigge på nok så mange tal, men det at komme ud og tale med dine kunder i øjenhøjde er faktisk det mest givtige. Og alt hvad vi har foretaget os nu, har været med udgangspunkt i de her kunders kommentarer," konstaterer han.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

På sit besøg i butikkerne kunne Niels Karstensen konstatere, at kunderne ønskede sig mere spændende varer i butikkerne - og mindre rod.

"Vi må bare erkende, at vi havde for mange rodede butikker, og at der var for stor forskel på at gå ind i en butik oppe i Skagen og en butik i København. Torsdag i næste uge går jeg selv ud i vores avis to uger i træk og fortæller, at vi har ryddet op i vores butikker – og hvis folk så har en anden opfattelse, så har de muligheden for at skrive direkte til mig. Dermed lægger vi selvfølgelig et indirekte pres på 440 butikkers ledelse og dermed også på mig," siger han.

På jagt efter DNA

Spor 2 i Karstensens plan handler om Faktas strategiske position. Sidste år lavede direktøren en positionsanalyse, hvor han kiggede på, hvad Fakta var kendt for.

"Og det, man har været allermest kendt for, er, at det 'kun tager fem minutter'. Ellers har man ikke haft nogen reel position, man har været kendt for," fortæller direktøren.

Han har derfor brugt fire eksisterende butikker rundt om i landet som en slags testbutikker, hvor Fakta-teamet på alle tænkelige måder prøver at arbejde sig frem til, hvad der skal kendetegne kædens DNA i fremtiden.

Niels Karstensens ambition er at have planerne klar sidst i november.

"Når de så er blevet justeret på plads, og vi har det første resultat, er det meningen, at vi vil rulle det ud i resten af kæden," tilføjer han.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Hvad indeholder Faktas fremtidige DNA så, og hvad er det, de vil være kendte for? Det vil Karstensen endnu ikke sætte konkrete ord på.

På spørgsmålet om, hvorvidt der kan blive tale om eksklusivaftaler som den mellem Netto og Løgismose, er han dog ikke afvisende.

"Det kunne der godt - jeg siger ikke, at det bliver sådan - men det kunne det sagtens. Det kunne også være endnu flere lokale producenter i discount eller et helt specielt område, hvor vi vælger, at her vil vi simpelthen differentiere os og gå all in. Jeg har en idé om det, men jeg vil ikke ud med det endnu, for det er ikke endelig bekræftet. Vi har et bestyrelsesmøde i Coop slut august, og jeg synes, de skal være de første til at få den endelige plan,” siger han.

Udenlandsk input til strategien

En del af spor 2 har også været at søge hjælp i udlandet.

"Udover at tale med kunderne synes jeg også, det var vigtigt at få input fra nogen, der ikke var så farvede. Derfor fandt vi et engelsk-amerikansk konsulenthus, der hedder Lippincott. Det er et ældgammelt firma, der har ekspertise i at arbejde med retail, men som aldrig har arbejdet i Danmark, så det var en fornøjelse at få nogle mennesker ind, som så på både os og markedet med helt andre øjne," fortæller kædedirektøren og fortsætter:

"De har i fem måneder været med til at lægge grundstenene til den proces, vi kører nu. Der har de kunnet byde ind med nogle spændende ting, både på sortimentssiden, imagesiden og hvordan kan bygge en optimal butik op."

Niels Karstensen har før sin tid som kædedirektør i Fakta været i både Kvickly og Dagli’ Brugsen. Inden da har han arbejdet 17 år i Dansk Supermarked.

Fakta-chef: Overskud i 2015 er min eksamen

Co-branding giver Thise frihjul på PR

Danskerne får EM-titel i discount i 2016

Coop satser på ny trend

Relaterede artikler:

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    Fakta-chef: Overskud i 2015 er min eksamen

    For abonnenter

  • Foto: Majken Søndergaard Nielsen

    Coop satser på ny trend

  • Danskerne får EM-titel i discount i 2016

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Vi er selvfølgelig ikke uberørte af de svære markedsforhold, men vi har hele tiden været markedsledere på onlinemarkedet, og vi står selvfølgelig kun endnu stærkere nu," siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com. | Foto: Martin Lehmann
Detail

Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit

”Vi er overbeviste om, at hovedparten af danskerne i fremtiden kommer til at handle deres dagligvarer online,” siger Nemlig.com-topchef efter Coops lukning af onlineforretning.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion"
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"

For abonnenter

Foto: Dava Foods
Fødevarer

Dansk ægproducent overtager tysk fødevareselskab

For abonnenter

"En gennemsnitlig Irma-kunde handler nu dobbelt så meget i discountforretninger som i Irma," siger Kræn Østergaard Nielsen, topchef i Coop om begrundelsen for at lukke Irma. | Foto: Kim Frost
Detail

Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad"

For abonnenter

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

For abonnenter

Foto: Joachim Ladefoged
Fødevarer

Arla-topchef forudser høj bølgegang i 2023

For abonnenter

Fra april lukker Irma-kæden som led i en sparerunde i Coop, der har ejet Irma siden 1982. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Detail

Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker

Læs også

Foto: Brian Karmark/ERH
Fødevarer

DC-topchef: Det er åndssvagt kompliceret, men det er det, der sker

Danish Crown lander ”en lille krone” efter markedsprisen det seneste kvartal. Topchef Jais Valeur kalder situationen ”perfekt storm” og annoncerede fyringer. De fleste skulle dog være sket uanset markedssituationen. 

For abonnenter

Steen Sønnichsen er erfaren slagterimand med direktørjob i såvel Danish Crown som Westfleisch tidligere. Siden august har han haft ansvar for de internationale dele af den tyske Tönnies-koncern, herunder Tican Fresh Meat i Danmark.
Fokus

Tican-formand: "Selvfølgelig kan man tjene penge på at drive slagteri i Danmark"

PORTRÆT: Steen Sønnichsen er født ind i slagteribranchen, hvor han har i snart 40 år har sat sit præg. Som ny formand for Tican ser han gode muligheder for virksomheden. 

For abonnenter

Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Chokolademager må kaste håndklædet i ringen

Kokken Mikkel Friis-Holms chokoladeselskab, Friis-Holm Chokolade, er taget under konkursbegæring.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt – 11.16
  • Dansk ægproducent overtager tysk fødevareselskab – 10.47
  • Arla-topchef forudser høj bølgegang i 2023 – 10.25
  • El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau – 09.52
  • Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker – 09.48
  • Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit – 09.12
  • Chokolademager må kaste håndklædet i ringen – 08.21
  • Kædedirektør er "dybt skuffet" – 07.44
  • Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad" – 07.07
  • I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation – 06.48
  • Selvstændige Kvickly-butikker vil beholde navn trods national ændring – 06.43
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt" – 31. jan.
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden – 31. jan.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion" – 31. jan.
  • Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne – 31. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge