Hos supermarkedskæden Coop har man set lyset i at co-brande sine private label-produkter.
Co-branding skal i denne forstand ses som et produkt markedsført med både supermarkedets eget private label og producentens mærke.
”Vi har lagt os i selen for at gøre mere ved vores private label. Hvis vi kigger bredt på det, der hedder kvalitetsparametret, altså i den høje ende af skalaen, så mangler vi noget der. Der kan det være en oplagt mulighed at gå sammen med nogle producenter, der har et mærke eller et navn - nogen, der har nogle kompetencer, som kan støtte vores egne mærker - og lave nogle strategiske samarbejder med dem. Det evaluerer vi i øjeblikket,” siger marketings- og innovationschef i Coop, Michael Christensen, til FødevareWatch og fortsætter:
”Det er typisk i premium-segmentet af private label, at vi laver disse samarbejder, for det er der, vi kan fremhæve noget kvalitet, som ikke er nødvendigt, hvis vi taler om produkterne i bunden af prisskalaen, hvor det gælder om at give en god pris og ikke så meget kvalitetsparametret. Men for at differentiere os i den øvre del kan det være en mulighed at lave et sådan samarbejde.”
P.t. har Coop et co-branding-samarbejde med Hansens Flødeis, hvor de under både Coops "Smag forskellen"-mærke samt Hansens Flødeis-brandet sælger is i Kvickly og SuperBrugsen. I Irma co-brander Coop flere mejeriprodukter med mejerierne Gyrup og Dybbæksdal (se foto).
Hvornår begyndte I på at samarbejde om co-branding?
”Det er noget, vi er kommet lidt i gang med, men hvor vi stadig skal evaluere mulighederne. Vi har samarbejde med nogle stykker, men det er stadig i det små, så vi kommer til at gøre mere ud af den øvre del af vores private label fremadrettet,” siger Michael Christensen.
Co-branding er en del af fremtiden
Coop offentliggjorde i juni sit såkaldte madmanifest. Heraf fremgår det, at 50 pct. af Coops varer i 2018 skal være såkaldte unikke – varer, som man ikke kan finde andre steder. Som følge af den målsætning opruster koncernen løbende på private label, og her vil nogle produkter være co-brandede.
”Vi vil have flere unikke produkter i Coop; flere bedre produkter inden for mærkevarer og vores egne mærker, hvor vi enten kan gøre det i vores normale mærker eller i samarbejde med en producent,” siger marketings- og innovationschefen og tilføjer, at det endnu ikke er fastlagt, hvor stor en del, der skal være co-brandet.
Til FødevareWatch’s spørgsmål om, hvor mange co-branding samarbejder Coop går efter til hver enkelt af kæderne Fakta, Irma, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Kvickly holder Michael Christensen kortene tæt til kroppen.
"Vi er i gang med processen, og derfor kan vi ikke udtale os om omfanget endnu. Men vi kan sige, at ja, det er et område, som kan gøre vores private label endnu stærkere."
Premium-producenter kan være mange ting
Selvom det typisk vil være kvalitetsprodukter, Coop vil gå efter at co-brande, vil koncernen alligevel differentiere imellem sine kæder i den forstand, at der vil være flere co-brandede produkter inden for premium-sortimentet i Kvickly end i Fakta.
Coop går efter producenter, der kan noget særligt inden for deres kategori, hvad det så end måtte være.
”Det er både store og små producenter, men det kan også være lokale producenter eller nogle, der står stærkt på det økologiske eller det sundhedsmæssige. Det er bredt set producenter, der kan give os nogle bedre produkter til forbrugerne,” siger Michael Christensen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.