Danskerne er så vilde med varer til billige penge, at vi er godt på vej til at erobre pladsen som Europas mest discounthungrende forbrugere. En status som tyskerne har i dag, og som vi, hvis udviklingen fortsætter, vil overtage i 2016.
Det forudser forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen, der har set nærmere på danskeres forbrugsvaner.
I 2002 havde discountbutikkerne en markedsandel på 24 pct. I 2012 var den steget til 37 pct.
Og der er kommet flere discountforretninger i gadebilledet, hvilket har medvirket til, at Danmark i dag er det land i Europa med flest dagligvareforretninger pr. indbygger.
Det sker i en tid, hvor den samlede detailhandel er banket 10 år tilbage, konstaterer Johan Juul-Jensen.
"Forbrugerne vægter i dag en lavere pris højere end f.eks. ulempen ved at skulle handle mere end et sted," konstaterer han.
Men det er tilsyneladende ikke kun prisen, der er afgørende for vores butiksvalg. Der er skudt masser af nye discountbutikker op på trafikale optimale steder, der ligger godt i forhold til ruten til og fra arbejde.
Det er en fordel, for 60 pct. af de danske forbrugere køber dagligvarer fire eller flere gange om ugen.
Udbuddet af varer og længere åbningstider har også været med til at trække stadig flere kunder til, vurderer Johan Juul-Jensen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.