Danskerne får EM-titel i discount i 2016

Danskerne er så vilde med varer til billige penge, at vi er godt på vej til at erobre pladsen som Europas mest discounthungrende forbrugere. En status som tyskerne har i dag, og som vi, hvis udviklingen fortsætter, vil overtage i 2016.
Det forudser forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen, der har set nærmere på danskeres forbrugsvaner.
I 2002 havde discountbutikkerne en markedsandel på 24 pct. I 2012 var den steget til 37 pct.
Og der er kommet flere discountforretninger i gadebilledet, hvilket har medvirket til, at Danmark i dag er det land i Europa med flest dagligvareforretninger pr. indbygger.

Det sker i en tid, hvor den samlede detailhandel er banket 10 år tilbage, konstaterer Johan Juul-Jensen.
"Forbrugerne vægter i dag en lavere pris højere end f.eks. ulempen ved at skulle handle mere end et sted," konstaterer han.
Men det er tilsyneladende ikke kun prisen, der er afgørende for vores butiksvalg. Der er skudt masser af nye discountbutikker op på trafikale optimale steder, der ligger godt i forhold til ruten til og fra arbejde.
Det er en fordel, for 60 pct. af de danske forbrugere køber dagligvarer fire eller flere gange om ugen.
Udbuddet af varer og længere åbningstider har også været med til at trække stadig flere kunder til, vurderer Johan Juul-Jensen.
"Mærkeligt, hvis vi ikke tager andele fra discount"
Kiwi: "Vi var først med kvaliteten"
Relaterede artikler:
"Mærkeligt, hvis vi ikke tager andele fra discount"
For abonnenter
Kiwi: "Vi var først med kvaliteten"
For abonnenter