FødevareWatch

Stort økoboom på ferieøerne

Danske byboer tager deres økoloigiske fødevarevaner med til ferieøerne, viser en opgørelse fra Coop.

Foto: Thomas Yde

Når de danske forbrugere tager på ferie, bliver det at se på efterspørgslen i de lokale supermarkeder. Det viser en opgørelse fra Coop ifølge DR.

Især er det tydeligt, at storbyboerne, der er primære forbrugere af økologiske fødevarer, tager deres fødevarevaner med ud i ferielandet og særligt ud på øerne, siger Coops programchef for miljø og klima, Signe Didde Frese.

"Salgstallene for øko-varer får et kæmpehop på de populære danske ferieøer i Danmark i sommerferien. Tilsvarende falder det i storbyer som København og Aarhus," siger hun til DR og tilføjer:

"Københavnerne tager til Bornholm, aarhusianerne tager til Fanø. Og de tager deres indkøbsmønster med."

Madambassade skal kickstarte Bornholms fødevareklynge

Flere køber økologisk

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel vokser på landsplan fortsat, og for 10. år i træk steg omsætningen af økologiske fødevarer i 2013 med 6 pct., så der i alt blev solgt økologiske fødevarer for 5,8 mia. kr. i de danske supermarkeder.

I en analyse, som Nykredit lavede i april, fremgår det, at salget af økologiske fødevarer er steget med 62 pct., siden finanskrisen brød ud i lys lue i 2007. Fremgangen i økologi står i skarp kontrast til de generelle forbrug af dagligvarer, som siden krisens udbrud er faldet støt og i dag er lavere end for femten år siden.

"De fleste familier er takket være krisen blevet mere økonomisk bevidste og påvirket af krisebevidsthed. De er blevet mere værdidrevne i deres adfærd, og når det f.eks. gælder forbrug tillægger de forholdet mellem kvalitet og pris en større betydning. Det afspejler sig i det stigende salg af økologiske fødevarer," udtalte Johan Juul-Jensen, forbrugerøkonom i Nykredit i april.

Til efteråret fremlægger fødevareminister Dan Jørgensen en økologisk handleplan, hvor der samlet er afsat 20 mio. kr. til at fremme økologien. 15 millioner kroner vil gå til initiativer, der skal få forbrugerne til at købe flere økologiske varer. De sidste fem millioner kroner i puljen vil gå til idéer vedrørende såkaldt omlægnings- og fastholdelsestjek i landbruget.

Coop: Økologi skal på den politiske dagsorden

Økologisk mad har overvundet finanskrisen

Økologisalg sætter rekord for 10. år i træk

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier