Ambitionerne for økologi er store hos vores naboer i øst.
Den svenske gren af Coop-forretningen har en målsætning om, at 20 pct. af al mad solgt i Coops butikker i 2020 skal være økologisk. For 2014 er målet 8 pct. i Coop, hvilket er dobbelt så meget som det nuværende økologiske forbrug blandt de svenske forbrugere.
Skal de ambitiøse mål om mere økologi i de svenske indkøbskurve nås, kræver det ifølge Coop politisk opbakning til projektet, mener bæredygtighedschef i Coop Sverige, Louise König.
"Vi har sænket prisen og udvidet sortimentet i en bred vifte af økologiske produkter og ser en klar tendens, at flere mennesker ønsker at forbruge økologiske varer. Men Sverige har brug for politisk vilje og initiativ til at øge tilgængeligheden af økologiske fødevarer," udtaler hun og henviser til det nye initiativ Ekolöftet. Det er en internetside, hvor man vil samle alle udmeldingerne og holdningerne til økologi fra partierne i den svenske Rigsdag.
"Der indsamler vi partiernes valgløfter om økologisk mad til vores kunder og andre, og det kan give et klart billede af rigsdagspolitikernes politiske ambitioner og mål i forhold til valget dette efterår," tilføjer Louise König.
Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Ifølge eget udsagn har Coop det største sortiment af økologiske varer i Sverige, og i årets første kvartal voksede salget af økologiske varer med 30 pct. i forhold til samme kvartal i 2013.
Tidligere på foråret vedtog Coop Sverige, at man helt vil stoppe handlen med buræg i de svenske supermarkeder. Fra 1. januar 2015 er det ligesom hos konkurrenterne i kæden Willys ikke muligt at købe de billigste æg på markedet.
Svenskere boykotter dansk svin
Slut med buræg i svenske supermarkeder