En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
12.05.2014kl. 16.40

Coop: Økologi skal på den politiske dagsorden

Den svenske supermarkedskæde Coop vil fremme forbruget af økologiske varer i Sverige, og derfor lancerer man nu et større politisk projekt, der skal gøre økologien til et større tema i efterårets valg til Rigsdagen.
Foto: Carsten Andreasen
Foto: Carsten Andreasen
af JØRGEN RUDBECK

Ambitionerne for økologi er store hos vores naboer i øst.

Den svenske gren af Coop-forretningen har en målsætning om, at 20 pct. af al mad solgt i Coops butikker i 2020 skal være økologisk. For 2014 er målet 8 pct. i Coop, hvilket er dobbelt så meget som det nuværende  økologiske forbrug blandt de svenske forbrugere.

Skal de ambitiøse mål om mere økologi i de svenske indkøbskurve nås, kræver det ifølge Coop politisk opbakning til projektet, mener bæredygtighedschef i Coop Sverige, Louise König.

"Vi har sænket prisen og udvidet sortimentet i en bred vifte af økologiske produkter og ser en klar tendens, at flere mennesker ønsker at forbruge økologiske varer. Men Sverige har brug for politisk vilje og initiativ til at øge tilgængeligheden af ​​økologiske fødevarer," udtaler hun og henviser til det nye initiativ Ekolöftet. Det er en internetside, hvor man vil samle alle udmeldingerne og holdningerne til økologi fra partierne i den svenske Rigsdag.

"Der indsamler vi partiernes valgløfter om økologisk mad til vores kunder og andre, og det kan give et klart billede af rigsdagspolitikernes politiske ambitioner og mål i forhold til valget dette efterår," tilføjer Louise König.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Ifølge eget udsagn har Coop det største sortiment af økologiske varer i Sverige, og i årets første kvartal voksede salget af økologiske varer med 30 pct. i forhold til samme kvartal i 2013.

Tidligere på foråret vedtog Coop Sverige, at man helt vil stoppe handlen med buræg i de svenske supermarkeder. Fra 1. januar 2015 er det ligesom hos konkurrenterne i kæden Willys ikke muligt at købe de billigste æg på markedet. 

Svenskere boykotter dansk svin

Slut med buræg i svenske supermarkeder

 

Relaterede artikler:

  • Slut med buræg i svenske supermarkeder

  • Foto: Colourbox

    Svenskere boykotter dansk svin

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

Mens det europæiske marked er hårdt ramt af inflation, er der fuld fart på Arlas brands på særligt det mellemøstlige marked. Resten af verden er dog ikke immun over for økonomisk afmatning, siger topchef.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår

For abonnenter

Photo: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

For abonnenter

Foto: Henning Hjorth
Detail

Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit

For abonnenter

Photo: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Læs også

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

Stigende omkostninger og øgede priser til producenterne slog indtjeningen tilbage hos finske HKScan, hvis eneste lyspunkt var dansk.

For abonnenter

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Seksdobling i salg af varer med Irma-logo – 14.26
  • Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit – 13.37
  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
Flere nyheder

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Analyst

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge