FødevareWatch

Økologisalg sætter rekord for 10. år i træk

Salget af økologiske dagligvarer voksede med 6 pct. i 2013, og for 10. år i streg er der tale om en rekordstor omsætning.

Foto: Morten Flarup

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der bliver stadig kortere mellem holdning og handling blandt danskerne, når det handler om økologi.

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er for 10. år i træk vokset, og omsætningen af økologiske fødevarer steg med 6 pct. i 2013, så der i alt blev solgt økologiske fødevarer for 5,8 mia. kr. i de danske supermarkeder.

"Økologiske varer fylder mere i danskernes indkøbskurve end hos nogen andre i verden, og der er god grund til at glæde sig over, at økologisalget fortsat stiger. Ø-mærket har bidt sig fast blandt danskerne som garant for rent drikkevand, høj dyrevelfærd og rene fødevarer," udtaler Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

En af højdespringerne blandt de økologiske varer er æg, som i 2013 havde en salgsvækst på hele 24 procent, hvilket ifølge Henrik Hindborg skyldes bl.a. en stigende interesse for dyrevelfærd.

Forventer yderligere øko-vækst i år

Hos Dansk Supermarked mærkes forbrugernes interesse for økologiske varer tydeligt.

"Salget af økologiske varer stiger år for år i vores butikker, og det er især frugt og grønt samt mejeriprodukter, der ryger i indkøbskurvene i både Føtex, Netto og Bilka," siger Henrik Kjeldsen, indkøbsdirektør for ferskvarer hos Dansk Supermarked, som forventer, at den positive udvikling fortsætter.

Det samme gør sig gældende hos Coop, hvor økologi-salget på tværs af kæderne steg mærkbart i løbet af 2013.

"Den økologiske omsætning nåede et markant højere niveau i slutningen af året end i starten, og vi forventer yderligere vækst i 2014," siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, og peger på, at 40 pct. af Coop’s kunder ifølge en undersøgelse forventer at bruge endnu flere penge på økologi i år, end de gjorde i 2013.

Det økologiske mælkesalg stiger

Tallene fra Danmarks Statistik viser en stigning i salget af økologisk mælk på 4 pct. i 2013, og de økologiske mejerier Arla, Thise og Naturmælk oplever en yderligere vækst i starten af 2014.

"Vi ser en voksende efterspørgsel på den økologiske mælk, og signalet fra vores kunder er også klart, at de vil være der fremadrettet," siger Nelly Riggelsen, marketingschef hos Naturmælk, der kan registrere en vækst i salget på næsten 10 pct. i første kvartal af 2014 målt op imod første kvartal af 2013.

Omkring 30 pct. af den mælk, der bliver solgt i Danmark, er økologisk.

Det forøgede mælkesalg står lidt i modsætning til den seneste tids nyheder fra mejerier som Thise og Arla, der begge melder om et fald i antallet af leverandører. Landmændene kan for øjeblikket opnå bedre økonomi i at drive konventionel mælkeproduktion, og når mælkekvoterne snart helt fjernes, vil incitamentet til at have en konventionel produktion blive forstærket yderligere.

Økologien vokser også udenfor butikkerne

Samtidig med at salget af økovarer stiger i dagligvarehandlen, fylder økologien også mere og mere i de danske kantiner, restauranter og institutioner. 

Salget af økologi til landets private og offentlige storkøkkener er vokset med 9,4 pct. fra 2012 til 2013, og den økologiske omsætning er således mere end fordoblet siden 2009, viser tal fra landets største grossister.

Mens det samlede salg af økologiske varer stiger, er der stadig for stor prisforskel på blandt andet konventionelt og økologisk produceret svinekød til at danskerne for alvor kaster sig over denne produktgruppe.

Ifølge Altinget.dk stammer kun 14-16 pct. af det ferske kød fra ikke-konventionelle landbrug, og skal det tal op, kræver det ifølge Dyrenes Beskyttelse og Enhedslisten et yderligere fokus på mærkning og oplysning.

Landmand dropper økologi og satser på indtjeningen

Arla er upåvirket af øko-stop

Returordning skal give billigere økologi

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier