En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
14.07.2014kl. 13.36

Madambassade skal kickstarte Bornholms fødevareklynge

Samarbejde skal være drivkraften i den bornholmske føde- og drikkevareklynge, hedder det fra formanden for Gourmet Bornholm. En københavnsk madambassade skal øge bevågenheden om øens mange fødevarer.
Jens Borup i sin chokoladeforretning i Svaneke.
Jens Borup i sin chokoladeforretning i Svaneke.
af HENRIK TÜCHSEN

SVANEKE

Det er nu, det er nu på Bornholm.

Fødevareklyngen vil være meget mere end det relativt store slagteri, der med nød og næppe klarede skærene: Stærke kræfter på øen har netop samlet sig og vil nu gerne etablere ”ambassade” i København, en fælles salgsplatform er under opbygning, et madkulturhus er undervejs - og så er de små virksomheder parate til at understøtte hinanden. Ikke mindst øens kendis-kokke spiller en central rolle for flere mindre firmaer.

”Bornholm har været first mover i forhold til at brande sig på fødevarer, men det kan vi ikke blive ved med at leve på; vi skal sikre, at vores kvalitet er i top, og at vi er gode og udvikle de produkter, som kunderne vil have,” siger Jens Borup over en kop mokka på restaurant Bryghuset på torvet i Svaneke, der syder af aktivitet i sommervarmen.

Borup driver restauranten og er medejer af ejendommen, men han er også aktiv på en række andre fronter med bl.a. chokoladeproduktion og fiskerestaurant. Og så er han formand for Gourmet Bornholm, der i foråret blev lagt sammen med Regional Madkultur. Foreningen omfatter nu både føde- og drikkevareproducenter, restauranter og butikker.

Strategiplan klar

Sammenlægningen kommer på et tidspunkt, hvor de store detailkæder står i kø for at vise deres interesse for lokalt producerede kvalitetsvarer.

”Der ligger et stort arbejde foran os nu, og vi har lagt en strategiplan for de næste par år,” siger han og mange af hans budskaber handler om, at de små bornholmske firmaer skal hjælpe hinanden.  De skal åbne op for de andre og øse ud af erfaringer, når idéer bliver til succeser, og når salgsindsatser bærer frugt – og så skal de handle med hinanden.

”Vi får også et Madkulturhus, Danmarks første, og det skal vi tage til os og bruge aktivt, ligesom vi har en vision om, at vi gerne vil have en ”Bornholms ambassade” i København. Det kan være et udstillingsvindue og være med til at understøtte den virtuelle platform, der hedder 3xbornholm,” siger han med henvisning til en fælles web-butik, som Væksthus Hovedstadsregionen - hvorunder Bornholm hører – står bag.

Når kokken kigger forbi

Formandens budskaber vækker genklang i de små firmaer, herunder i en af de mere kendte fra øen: Lehnsgaard, der først og fremmest producerer rapskimolie, mens også sennep. Det er et firma, der sidste år tjente 147.000 kr., og det anses som tilfredsstillende. Det skal nok ses i lyset af, at firmaet året før havde et millionunderskud.

”Lehnsgaard har været lidt under pres, da der har været mange leverandører på markedet,” siger Jess Hoffmeyer Nielsen, der bl.a. er ansvarlig for salg. Det skabte noget tryk på økonomien i 2012, men der blev altså rettet op på skaderne i 2013," tilføjer han.

Nyt partnerskab vil have flere "drømmegrise" på menukortet

For firmaet, der forventer sig meget af Gourmet Bornholm, handler det nu om at gøre mere for at slå fast, at dets olie er rapskimolie, at de er de eneste i Danmark, hvor rapsfrøene afskalles, før de bliver koldpresset. Det forfiner smagen, mener Hoffmeyer og slår til lyd for, at rapsolien sagtens kan erstatte olivenolien i madlavningen.

Jess Hoffmeyer hæfter sig meget ved samarbejder på tværs på Bornholm. Lehnsgaard samarbejder med Bornholms Mosteri, med Svaneke Bryghus, med den lokale eddikeproducent Plantagen, med Bornholmerslagteren – og med bornholmer-kokkene fra Kadeau, den prisbelønnede restaurant.

”De bornholmske kokke er gode til at hjælpe til, de er ikke bange for at komme med en opskrift, de har smagsløgene, og de er super-gode til at blande lokale råvarer, de finder ude i skoven,” siger han og tilføjer, at det så er Lehngaards opgave at industrialisere ”tingene, så de holder mere end fem dage i køleskabet,” siger han.

..også på møllen

Netop kokkene fra Kadeau, der tillige står bag øens kendte mosteri, fremhæver også direktør Nils Jespersen fra Bornholms Valsemølle; en mølle, der i 1920 kom i familien Jespersens eje og siden er drevet gennem tre generationer.

”Jeg synes, at vi har samarbejde i vid udstrækning; vi handler med Kadeau; det er ikke de store mængder, men det er meget sparring. Deres folk kommer her og spørger eksempelvis, om vi vil teste en sort til næste år. Det er meget interessant, da de har en helt anden tilgang til det end os. Nogle gange mislykkes det selvfølgelig,” siger han og fortæller også om et tæt samarbejde med kornproducenten Frennegaard, der står bag PastaRiget, øens lille pastavirksomhed.

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Det hele begyndte egentlig med, at Nils Jespersen efterspurgte kvalitetskorn, og der meldte ”Finn fra Frennegaard” sig. De to mænd læste så en dag, at der blev produceret durum-hvede på den svenske ø Hven - hvorfor ikke på Bornholm? Næste spørgsmål var, om de skulle bruge hveden af bedste kvalitet til noget specielt. Et bageri var under overvejelse, men det endte med, at Frennegaard købte en pastamaskine, og det har så i dag udviklet sig til den lille virksomhed PastaRiget. Valsemøllen køber kornet af Frennegaard og leverer det tilbage som mel.

En klassisk mindre virksomhed

Bornholms Valsemølle er også i sig selv et godt eksempel på de mindre virksomheder, der er på øen.  Et firma med otte heltidsansatte, der klarer sig år for år, men der er ikke plads til mange fejltagelser.

”Resultatet har ligget omkring 0 kr., ligeså længe jeg har været i branchen, men vi har faktisk haft overskud sidste år, og det er jo skønt, for vi har jo altid noget, som vi godt vil investere i. Men det bliver aldrig en guldrandet forretning, ” siger Nils Jespersen.

Møllen tjente sidste år 396.000 kr., mens resultatet året før var et minus i samme størrelsesorden. På spørgsmålet om, hvorvidt møllen har et ønske om at blive større, svarer mølleren, at virksomheden, der har bl.a. Dansk Supermarked som kunde, godt kan ekspandere 30-40 pct.

Er det muligt salgsmæssigt?

”Ja det tror jeg. Jeg fornemmer, at der er mere og mere interesse for firmaer som vores hos kunderne, de skal jo profilere deres produkter over for deres kunder, og vi har jo en historie fiks og færdig,” påpeger han.

Stærkt sammenhold bag Bornholms "røgeri-familie"

Brugsuddeler: Svært at sælge de sunde varer til kunderne

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Relaterede artikler:

  • Foto: PR

    Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

  • Foto: Henrik Tüchsen

    Stærkt sammenhold bag Bornholms "røgeri-familie"

  • Foto: De to Kadeau-kokke Nicolai Nørregaard og Rasmus Kofoed. Fotograf: Kasper Løftgaard

    Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Læs også

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

Stigende omkostninger og øgede priser til producenterne slog indtjeningen tilbage hos finske HKScan, hvis eneste lyspunkt var dansk.

For abonnenter

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
  • Carlsberg: Topchef tildeles aktier for 23 millioner kroner i bonus – 06.41
  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Watch Job

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Erfaren IT Supporter

  • Erfaren HR-udviklingskonsulent

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge