FødevareWatch

Madambassade skal kickstarte Bornholms fødevareklynge

Samarbejde skal være drivkraften i den bornholmske føde- og drikkevareklynge, hedder det fra formanden for Gourmet Bornholm. En københavnsk madambassade skal øge bevågenheden om øens mange fødevarer.

Jens Borup i sin chokoladeforretning i Svaneke.

SVANEKE

Det er nu, det er nu på Bornholm.

Fødevareklyngen vil være meget mere end det relativt store slagteri, der med nød og næppe klarede skærene: Stærke kræfter på øen har netop samlet sig og vil nu gerne etablere ”ambassade” i København, en fælles salgsplatform er under opbygning, et madkulturhus er undervejs - og så er de små virksomheder parate til at understøtte hinanden. Ikke mindst øens kendis-kokke spiller en central rolle for flere mindre firmaer.

”Bornholm har været first mover i forhold til at brande sig på fødevarer, men det kan vi ikke blive ved med at leve på; vi skal sikre, at vores kvalitet er i top, og at vi er gode og udvikle de produkter, som kunderne vil have,” siger Jens Borup over en kop mokka på restaurant Bryghuset på torvet i Svaneke, der syder af aktivitet i sommervarmen.

Borup driver restauranten og er medejer af ejendommen, men han er også aktiv på en række andre fronter med bl.a. chokoladeproduktion og fiskerestaurant. Og så er han formand for Gourmet Bornholm, der i foråret blev lagt sammen med Regional Madkultur. Foreningen omfatter nu både føde- og drikkevareproducenter, restauranter og butikker.

Strategiplan klar

Sammenlægningen kommer på et tidspunkt, hvor de store detailkæder står i kø for at vise deres interesse for lokalt producerede kvalitetsvarer.

”Der ligger et stort arbejde foran os nu, og vi har lagt en strategiplan for de næste par år,” siger han og mange af hans budskaber handler om, at de små bornholmske firmaer skal hjælpe hinanden.  De skal åbne op for de andre og øse ud af erfaringer, når idéer bliver til succeser, og når salgsindsatser bærer frugt – og så skal de handle med hinanden.

”Vi får også et Madkulturhus, Danmarks første, og det skal vi tage til os og bruge aktivt, ligesom vi har en vision om, at vi gerne vil have en ”Bornholms ambassade” i København. Det kan være et udstillingsvindue og være med til at understøtte den virtuelle platform, der hedder 3xbornholm,” siger han med henvisning til en fælles web-butik, som Væksthus Hovedstadsregionen - hvorunder Bornholm hører – står bag.

Når kokken kigger forbi

Formandens budskaber vækker genklang i de små firmaer, herunder i en af de mere kendte fra øen: Lehnsgaard, der først og fremmest producerer rapskimolie, mens også sennep. Det er et firma, der sidste år tjente 147.000 kr., og det anses som tilfredsstillende. Det skal nok ses i lyset af, at firmaet året før havde et millionunderskud.

”Lehnsgaard har været lidt under pres, da der har været mange leverandører på markedet,” siger Jess Hoffmeyer Nielsen, der bl.a. er ansvarlig for salg. Det skabte noget tryk på økonomien i 2012, men der blev altså rettet op på skaderne i 2013," tilføjer han.

Nyt partnerskab vil have flere "drømmegrise" på menukortet

For firmaet, der forventer sig meget af Gourmet Bornholm, handler det nu om at gøre mere for at slå fast, at dets olie er rapskimolie, at de er de eneste i Danmark, hvor rapsfrøene afskalles, før de bliver koldpresset. Det forfiner smagen, mener Hoffmeyer og slår til lyd for, at rapsolien sagtens kan erstatte olivenolien i madlavningen.

Jess Hoffmeyer hæfter sig meget ved samarbejder på tværs på Bornholm. Lehnsgaard samarbejder med Bornholms Mosteri, med Svaneke Bryghus, med den lokale eddikeproducent Plantagen, med Bornholmerslagteren – og med bornholmer-kokkene fra Kadeau, den prisbelønnede restaurant.

”De bornholmske kokke er gode til at hjælpe til, de er ikke bange for at komme med en opskrift, de har smagsløgene, og de er super-gode til at blande lokale råvarer, de finder ude i skoven,” siger han og tilføjer, at det så er Lehngaards opgave at industrialisere ”tingene, så de holder mere end fem dage i køleskabet,” siger han.

..også på møllen

Netop kokkene fra Kadeau, der tillige står bag øens kendte mosteri, fremhæver også direktør Nils Jespersen fra Bornholms Valsemølle; en mølle, der i 1920 kom i familien Jespersens eje og siden er drevet gennem tre generationer.

”Jeg synes, at vi har samarbejde i vid udstrækning; vi handler med Kadeau; det er ikke de store mængder, men det er meget sparring. Deres folk kommer her og spørger eksempelvis, om vi vil teste en sort til næste år. Det er meget interessant, da de har en helt anden tilgang til det end os. Nogle gange mislykkes det selvfølgelig,” siger han og fortæller også om et tæt samarbejde med kornproducenten Frennegaard, der står bag PastaRiget, øens lille pastavirksomhed.

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Det hele begyndte egentlig med, at Nils Jespersen efterspurgte kvalitetskorn, og der meldte ”Finn fra Frennegaard” sig. De to mænd læste så en dag, at der blev produceret durum-hvede på den svenske ø Hven - hvorfor ikke på Bornholm? Næste spørgsmål var, om de skulle bruge hveden af bedste kvalitet til noget specielt. Et bageri var under overvejelse, men det endte med, at Frennegaard købte en pastamaskine, og det har så i dag udviklet sig til den lille virksomhed PastaRiget. Valsemøllen køber kornet af Frennegaard og leverer det tilbage som mel.

En klassisk mindre virksomhed

Bornholms Valsemølle er også i sig selv et godt eksempel på de mindre virksomheder, der er på øen.  Et firma med otte heltidsansatte, der klarer sig år for år, men der er ikke plads til mange fejltagelser.

”Resultatet har ligget omkring 0 kr., ligeså længe jeg har været i branchen, men vi har faktisk haft overskud sidste år, og det er jo skønt, for vi har jo altid noget, som vi godt vil investere i. Men det bliver aldrig en guldrandet forretning, ” siger Nils Jespersen.

Møllen tjente sidste år 396.000 kr., mens resultatet året før var et minus i samme størrelsesorden. På spørgsmålet om, hvorvidt møllen har et ønske om at blive større, svarer mølleren, at virksomheden, der har bl.a. Dansk Supermarked som kunde, godt kan ekspandere 30-40 pct.

Er det muligt salgsmæssigt?

”Ja det tror jeg. Jeg fornemmer, at der er mere og mere interesse for firmaer som vores hos kunderne, de skal jo profilere deres produkter over for deres kunder, og vi har jo en historie fiks og færdig,” påpeger han.

Stærkt sammenhold bag Bornholms "røgeri-familie"

Brugsuddeler: Svært at sælge de sunde varer til kunderne

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier