FødevareWatch

Brugsuddeler: Svært at sælge de sunde varer til kunderne

På Bornholm har et forsøg med at sælge sunde varer frem for usunde kun haft delvis succes.

Foto: Mads Winther

Kunderne skal lægge flere sunde varer i indkøbskurven, og det skal de danske købsmænd blive bedre til at opfordre til.

Sådan lyder det fra fødevareminister Dan Jørgensen (S) i Politiken fredag. Men på Bornholm har man allerede flere gange forsøgt at få folk til at købe de sunde varer frem for de usunde.

SuperBrugsen er klar til kamp mod discountbutikkerne

"Vi kørte for eksempel en event med slikfrie kasser, hvor vi hang både almindelige og tørrede frugter op. Men vi solgte ikke en disse," siger Klaus Elleby Larsen, der er uddeler i Dagli'Brugsen i Tejn.

Sammen med en række andre Coop-butikker på Bornholm har Dagli'Brugsen i Tejn siden 2010 været med i projektet "Sundhed og Lokalsamfund", der har handlet om at få kunderne til at købe sundere varer.

Kunderne kunne ikke lide det

Men kunderne "var simpelthen ikke meget for det", lyder det fra Klaus Elleby Larsen.

"Vi kørte forsøget i en måneds tid, men det var ikke til at måle på vores salg. Det var selvfølgelig ærgerligt," siger han.

Dagrofa rider med på lokalbølgen

Til gengæld har Dagli'Brugsen sammen med de andre butikker i projektet haft succes med at lave interne konkurrencer, fortæller brugsuddeleren.

I januar lavede man for eksempel en konkurrence om, hvilken butik der kunne sælge flest rodfrugter, og i februar kørte en lignende konkurrence omkring sunde morgenmadsprodukter.

"Begge gange viste det sig at være en succes," siger Klaus Elleby Larsen.

Derudover forsøgte butikkerne sig med en lignende konkurrence i marts, hvor det handlede om at sælge mest fiskekonserves. Det resulterede i, at salget af fiskeprodukter "eksploderede" i Tejn.

"Lokalt fokus i detail kommer for sent"

"Ministeren har ikke ret"

Med tanke på de forskellige forsøg synes Klaus Elleby Larsen ikke, at fødevareministeren har ret i, at de danske købmænd ikke gør nok for at udbrede salget af de sunde varer.

"Vi skal bare finde de rigtige måder at gøre det på. Man kan ikke skære det over en kam og fjerne alt slikket fra kasserne, fordi det ikke virker alle steder. Der er behov for at gå ind og se på kundebehovet de enkelte steder," siger Klaus Elleby Larsen og tilføjer:

"Selvfølgelig kan vi påvirke forbrugeren, men vi dikterer ikke, hvad forbrugeren skal købe. Vi har jo også en forretning, der skal løbe rundt, og gør den ikke det, så lukker Dagli'Brugsen."

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Ølchef: "Det nytter ikke at sidde og tude"

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier