En del af Watch Medier

FødevareWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
09.07.2014kl. 09.16

Ølchef: "Det nytter ikke at sidde og tude"

Svaneke Bryghus har trodset finanskrisen og er vokset trods de hårde tider. Resultatet for 2013 var solidt, og direktøren er optimistisk trods prispres og voksende konkurrence fra Carlsberg.
Foto: PR
AF HENRIK TÜCHSEN

Finanskrisen kunne ikke standse væksten i det bornholmske specialbryggeri Svaneke Bryghus, og det kan mastodonten Carlsberg med nye tiltag inden for specialøl heller ikke.

Sådan lyder i hvert fald det selvsikre bud fra virksomhedens adm. direktør, Daniel Barslund, der efter en rundvisning på det lille bryggeri kan gøre status over et 2013, der bød på solid indtjeningsfremgang.

På tur i sommerlandet

FødevareWatch er hele sommeren at finde i det danske sommerland. Vi besøger en lang række fødevarevirksomheder, og i denne uge har vi taget turen til Bornholm.

Virksomheden, hvis majoritetsaktionær er fiskeindustrikoncernen Ocean Prawns Gruppen med faderen Kristian Barslund i spidsen, slutter sig dermed til den voksende gruppe af mikrobryggerier, der står stærkt efter finanskrisen.

"Vi så helt sikkert en fremgang sidste år, og vi er vækstet gennem finanskrisen, men vi har også fået et større bryggeri og haft skarpt fokus på optimering af råvarer, medarbejdere, emballage og så videre uden at gå på kompromis med kvaliteten," fortæller han i et interview med FødevareWatch og henviser bl.a. til, at bryggeriet, verdensberømt i det bornholmske, var et af de første mikrobryggeri herhjemme med etableringen i 2000.

"Vi fik investeret på det rigtige tidspunkt," konstaterer han, men henviser i samme åndedrag til, at regnskaberne også har båret præg af store afskrivninger og et detailmarked, der presser prisen.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Satser på gennembrud i København

Svaneke Bryghus, hvis omsætning ligger i omegnen af 30 mio. kr., fik i 2013 et bruttoresultat på 12,7 mio. kr. mod 10,8 mio. kr. året før.

Det slog sammen med faldende afskrivninger igennem på bundlinjen, hvor resultatet før skat landede på 2,6 mio. kr. mod knap en halv million kr. året før. Egenkapitalen udgjorde ved udgangen på året 16,5 mio. kr., og de samlede aktiver udgør knap 51 mio. kr.

Foto: PR
Foto: PR
 

Svaneke Bryghus er i dag inde hos både Coop, Superbest, Spar og Løvbjerg-kæden, mens det ikke har været muligt at nå til enig med Dansk Supermarked om en landsdækkende samarbejdsaftale, hvilket først og fremmest handler om pris.

Omkring 10 pct. af bryggeriets salg sker via detailhandlen, mens den anden del sælges på fad til barer, restauranter og hoteller.

Ifølge Barslund er der ikke midler i firmaet til de store landsdækkende reklamekampagner, men han satser på gennem grossistsamarbejde at få en større bid af kagen i de danske storbyer, ikke mindst København.

"Det er svært at trænge igennem i de små byer, hvor de har deres egen lokale øl, så vi skal til de store byer. Vi lever jo også godt af, at de sælger Svaneke herovre. Man kan sige, at det har taget lidt tid på Bornholm, men i dag kan de ikke komme udenom os på Bornholm, fordi forbrugerne efterspørger os enten på flaske eller fad. Men det er selvfølgelig også Carlsberg-land på Bornholm, de er dominerende herovre," siger han.

Frygter ikke Carlsberg-sats

FødevareWatch beskrev for nylig, hvordan specialøl tidligere var mere eller mindre noget, der udelukkende interesserede kræsne øl-entusiaster.

Den tendens har ændret sig, og i dag går en langt bredere del af forbrugerne op i specialøl. Den trend står Carlsberg klar til at udnytte, hed det fra bryggeriselskabets danske chef, Carsten Hänel.

Svaneke Bryghus

Svaneke Bryghus brygger udelukkende ufiltreret øl under navnet Svaneke. At brygge ufiltreret øl er et bevidst valg, da øllen her bevarer samtlige smags- og duftnuancer, der giver øllet ekstra karakter, mener virksomheden.

Virksomheden er også medejer af bygningerne til restaurant Bryghuset, hvor man dog har bortforpagtet driften. Her brygges der øl i "lille format", "som dengang det hele startede". Brygmesteren bruger restaurantens bryggeri, som et "eksperimentarium", hvor nye øl typer udvikles og prøves af.

I dag fylder specialøl ca. 10 pct. af det samlede danske ølmarked, men Carlsberg-chefen "tror på, at det kan fylde det dobbelte om fem år. Over tid kan det blive op til en fjerdedel." Efter sommerferien er Carlsberg derfor klar med et helt nyt tiltag, som kommer til at bevæge sig endnu mere mod den unge del af specialøl-drikkerne.

"Så strategien er klar," som han udtrykte det uden at ville gå afsløre mere om offensiven.

Spørgsmålet er, om ikke sådan en udtalelse kan få de små bryggerier til at ryste i bukserne. Daniel Barslund siger:

"Al omtale i ølbranchen er godt, vil jeg sige. Vi ser os lidt som konkolleger, som gerne vil hjælpe hinanden lidt. Det nytter i hvert fald ikke som lille producent at sidde og tude, vi er nødt til at kigge indad og sige; hvad skal vi gøre, hvordan kan vi adskille os og være en spiller i markedet."

Så det bekymrer dig ikke?

"Altså, vi har rigtig godt samarbejde med vores partnere. Det kan godt ske, at nogle råber ulven kommer, men der er kunder derude, der vil have andet end Carlsberg og Tuborg."

Ifølge Svanekes ølchef er hans største konkurrenter umiddelbart det økologiske bryggeri Ørbæk, Vildmose og til en vis grad Nørrebro Bryghus.

Kun cirka en tiendedel af omsætningen eksporteres, primært til Sverige, Norge og Finland.

"Vi har jo rigtig mange svenskere og nordmænd som turister, og det er nok med til at drive den eksport.  Vi vil gerne være større på eksport, men vi har indset, at det koster rigtig meget at skulle eksportere, og de penge har vi ikke, og vi har ikke en stor pose penge, vi kan give up front ligesom de store bryggerier," siger Daniel Barslund.

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

"Roskilde tager alt det, vi kan lave"

Statsministersøn løfter salget i ø-bryggeri

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Nyt partnerskab vil have flere "drømmegrise" på menukortet

Historisk gods vil tjene penge på øl

Relaterede artikler:

  • Foto: Majken Søndergaard Nielsen

    Statsministersøn løfter salget i ø-bryggeri

    For abonnenter

  • Foto: Jesper Hansen/POLFOTO

    Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

  • Foto: Anthon Unger

    "Roskilde tager alt det, vi kan lave"

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Morten Schärfe
Fødevarer

Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere

Overblik: I ugen hvor Fødevarestyrelsens frist for dokumentation udløb stjal en anden nyhed spotlyset: Skare-koncernen blev erklæret konkurs med undtagelse af pålægsafdelingen. Læs overblikket over ugens forløb her.
  • Tillidsmand: Skare Meat Packers begæret konkurs
  • NNF: Skares medarbejdere bedt om at gå i venteposition

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning
Fødevarer

Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

For abonnenter

Foto: Mathilde Bech/JPA
Foodservice

Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt

For abonnenter

Nyt samarbejde om ærter til dyrkning, skal skabe vækst hos Sejet Planteforædling. | Foto: Mik Eskestad/MAG
Fødevarer

Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter

For abonnenter

Læs også

Foto: Lærke Posselt
Drikkevarer

Philipson Wine overtager Excellent Wine 

Konsolideringer i vinbranchen er nødvendige for at sikre en rentabel drift og innovation, lyder det fra vindirektør. 

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
Drikkevarer

Europæisk vin fortsætter på sin popularitetsbølge

Forbrugere vender i stigende grad øjnene mod europæisk vin, som i en årrække har været slået tilbage af de oversøiske. Vinimportør tror dog på et skift i trenden. 

For abonnenter

Foto: Camilla Stephan / Mikkeller
Fødevarer

Fødevareproducenter begræder Irma-lukning: "Der er så meget sjæl, der forsvinder"

Især mindre danske fødevareproducenter mister med lukningen af Irma en samarbejdspartner som ifølge producenterne var energisk, varm og innovativ. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere – 3. feb.
  • Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter – 3. feb.
  • Dansk juicekæde betaler millionforlig i USA i sag om kønsdiskriminering – 3. feb.
  • Skare-kurator: Vi arbejder på et salg – 3. feb.
  • Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter – 3. feb.
  • Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os – 3. feb.
  • Foodtech-virksomhed reviderer strategi efter fejlslået investorjagt – 3. feb.
  • De globale fødevarepriser falder for tiende måned i træk – 3. feb.
  • Rokade i direktionen hos Hanegal-ejer – 3. feb.
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater – 3. feb.
  • Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt – 3. feb.
  • Salling Group-topchef ser flere årsager til detailopbrud – 3. feb.
  • Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel – 3. feb.
  • Hun tager springet fra troperne til topstilling i Grønland – 3. feb.
  • Danskere står i spidsen for at gøre EU’s fødevaresystem grønnere – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge