FødevareWatch

Ølchef: "Det nytter ikke at sidde og tude"

Svaneke Bryghus har trodset finanskrisen og er vokset trods de hårde tider. Resultatet for 2013 var solidt, og direktøren er optimistisk trods prispres og voksende konkurrence fra Carlsberg.

Foto: PR

Finanskrisen kunne ikke standse væksten i det bornholmske specialbryggeri Svaneke Bryghus, og det kan mastodonten Carlsberg med nye tiltag inden for specialøl heller ikke.

Sådan lyder i hvert fald det selvsikre bud fra virksomhedens adm. direktør, Daniel Barslund, der efter en rundvisning på det lille bryggeri kan gøre status over et 2013, der bød på solid indtjeningsfremgang.

Virksomheden, hvis majoritetsaktionær er fiskeindustrikoncernen Ocean Prawns Gruppen med faderen Kristian Barslund i spidsen, slutter sig dermed til den voksende gruppe af mikrobryggerier, der står stærkt efter finanskrisen.

"Vi så helt sikkert en fremgang sidste år, og vi er vækstet gennem finanskrisen, men vi har også fået et større bryggeri og haft skarpt fokus på optimering af råvarer, medarbejdere, emballage og så videre uden at gå på kompromis med kvaliteten," fortæller han i et interview med FødevareWatch og henviser bl.a. til, at bryggeriet, verdensberømt i det bornholmske, var et af de første mikrobryggeri herhjemme med etableringen i 2000.

"Vi fik investeret på det rigtige tidspunkt," konstaterer han, men henviser i samme åndedrag til, at regnskaberne også har båret præg af store afskrivninger og et detailmarked, der presser prisen.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Satser på gennembrud i København

Svaneke Bryghus, hvis omsætning ligger i omegnen af 30 mio. kr., fik i 2013 et bruttoresultat på 12,7 mio. kr. mod 10,8 mio. kr. året før.

Det slog sammen med faldende afskrivninger igennem på bundlinjen, hvor resultatet før skat landede på 2,6 mio. kr. mod knap en halv million kr. året før. Egenkapitalen udgjorde ved udgangen på året 16,5 mio. kr., og de samlede aktiver udgør knap 51 mio. kr.

Foto: PR
Foto: PR
 

Svaneke Bryghus er i dag inde hos både Coop, Superbest, Spar og Løvbjerg-kæden, mens det ikke har været muligt at nå til enig med Dansk Supermarked om en landsdækkende samarbejdsaftale, hvilket først og fremmest handler om pris.

Omkring 10 pct. af bryggeriets salg sker via detailhandlen, mens den anden del sælges på fad til barer, restauranter og hoteller.

Ifølge Barslund er der ikke midler i firmaet til de store landsdækkende reklamekampagner, men han satser på gennem grossistsamarbejde at få en større bid af kagen i de danske storbyer, ikke mindst København.

"Det er svært at trænge igennem i de små byer, hvor de har deres egen lokale øl, så vi skal til de store byer. Vi lever jo også godt af, at de sælger Svaneke herovre. Man kan sige, at det har taget lidt tid på Bornholm, men i dag kan de ikke komme udenom os på Bornholm, fordi forbrugerne efterspørger os enten på flaske eller fad. Men det er selvfølgelig også Carlsberg-land på Bornholm, de er dominerende herovre," siger han.

Frygter ikke Carlsberg-sats

FødevareWatch beskrev for nylig, hvordan specialøl tidligere var mere eller mindre noget, der udelukkende interesserede kræsne øl-entusiaster.

Den tendens har ændret sig, og i dag går en langt bredere del af forbrugerne op i specialøl. Den trend står Carlsberg klar til at udnytte, hed det fra bryggeriselskabets danske chef, Carsten Hänel.

I dag fylder specialøl ca. 10 pct. af det samlede danske ølmarked, men Carlsberg-chefen "tror på, at det kan fylde det dobbelte om fem år. Over tid kan det blive op til en fjerdedel." Efter sommerferien er Carlsberg derfor klar med et helt nyt tiltag, som kommer til at bevæge sig endnu mere mod den unge del af specialøl-drikkerne.

"Så strategien er klar," som han udtrykte det uden at ville gå afsløre mere om offensiven.

Spørgsmålet er, om ikke sådan en udtalelse kan få de små bryggerier til at ryste i bukserne. Daniel Barslund siger:

"Al omtale i ølbranchen er godt, vil jeg sige. Vi ser os lidt som konkolleger, som gerne vil hjælpe hinanden lidt. Det nytter i hvert fald ikke som lille producent at sidde og tude, vi er nødt til at kigge indad og sige; hvad skal vi gøre, hvordan kan vi adskille os og være en spiller i markedet."

Så det bekymrer dig ikke?

"Altså, vi har rigtig godt samarbejde med vores partnere. Det kan godt ske, at nogle råber ulven kommer, men der er kunder derude, der vil have andet end Carlsberg og Tuborg."

Ifølge Svanekes ølchef er hans største konkurrenter umiddelbart det økologiske bryggeri Ørbæk, Vildmose og til en vis grad Nørrebro Bryghus.

Kun cirka en tiendedel af omsætningen eksporteres, primært til Sverige, Norge og Finland.

"Vi har jo rigtig mange svenskere og nordmænd som turister, og det er nok med til at drive den eksport.  Vi vil gerne være større på eksport, men vi har indset, at det koster rigtig meget at skulle eksportere, og de penge har vi ikke, og vi har ikke en stor pose penge, vi kan give up front ligesom de store bryggerier," siger Daniel Barslund.

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

"Roskilde tager alt det, vi kan lave"

Statsministersøn løfter salget i ø-bryggeri

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Nyt partnerskab vil have flere "drømmegrise" på menukortet

Historisk gods vil tjene penge på øl

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier