FødevareWatch

Bornholmsk spritfabrik på rekordkurs

Der burde være plads til en lille én på Den Bornholmske Spritfabrik, hvor top- og bundlinje styrer i den rigtige retning. Det skyldes bl.a., at firmaet har hyret et salgsfirma, og nu kommer Bornholmersnapsen også ind i Coop.

Foto: PR

NEXØ

Kursen er i 2014 sat mod rekordomsætning og et resultat, der bliver "rigtig godt".

Sådan lyder meldingen fra direktør og ejer Niels Frost Jensen fra Den Bornholmske Spritfabrik, som han driver sammen sin hustru Erna. Kun de to er tilbage efter at have gennemført rationaliseringer, der har gjort spritfabrikken med de velkendte akvavitter til en sund forretning.

"Med de kontrakter, som vi har lavet nu, ligger vi med et indeks tæt på 300 i forhold til sidste år i vores produktion. Det kan sagtens forandre sig sidst på året, men hvis alt fortsætter, tegner det til et rigtig godt år på resultat, og kursen er sat mod rekord på omsætning," siger Niels Frost Jensen og tilføjer:

"Men vi laver det kontrolleret. Hvis jeg kan se, at det går godt, så bliver der lavet noget af det, der står på ønskesedlen."

Købte underskuds-fabrik

Firmaet fik sidste år et bruttoresultat på 847.000 kr. mod 636.000 kr. året før. På bundlinjen var der 191.000 til overs efter fradrag af bl.a. personaleomkostninger på 424.000 kr. Et tilfredsstillende resultat ifølge ledelsen.

Familien overtog virksomheden fra den tidligere ejer, der døde i december 2004. På det tidspunkt havde spritfabrikken ikke givet overskud i ti år.

"Så den skal man være helt pjattet med for at købe. Men vi havde noget friværdi i huset derhjemme, og det blev begyndelsen på en tilværelse som sprittere, i starten var min kone på deltid, men hun er nu på fuldtid," fortæller Niels Frost Jensen.

Det er især i 2. halvår, at virksomheden har den største omsætning med juleakvavitten. Men en satsning på en forskellig flaske til de fire årstider er med til at udjævne sæsonerne. Så nu er der både Påske Akvavit, Sommer Akvavit, den gamle bornholmske tradition Honningsyp og flagskibet i form af Jule Akvavit.

På hylderne hos Coop

Den Bornholmske Spritfabrik har i familiens ejerskab haft kontrolleret vækst og sorte tal på bundlinjerne i næsten ti år. De sælger til hele landet, men har også et "flot salg" til Canada og en smule til Norge, Tyskland og Sverige.

Hvad er jeres vækstambitioner?

"Vi vil gerne være større, men vi vil ikke være større, end vi har tid og plads til at servicere de små kunder. Der skal være plads til hele tiden at lave lidt nytænkning sammen med vores samarbejdspartnere på Bornholm og andre steder fra. Hvis der er nogen, der har en god idé, er vi ikke blege for at prøve det, og som regel laver vi noget spændende."

Andelen af salget til Bornholm er stigende, men procentandelen af det samlede salg er faldende. Det landsdækkende salg går nemlig frem, fordi der blev råd til at indgå en aftale med et salgskonsulentfirma - det har også affødt den første aftale til jul med Kvickly-kæden, som er en del af Coop. I dag er Superbest også kunde.

"Vi har indledt et samarbejde med Coop og ser frem til, hvordan det vil udvikle sig."

Hvordan kan det være, at de kom ind nu?

"Vi har været heldige at tjene en skilling de foregående år, og de penge har vi så brugt på at hyre et salgskonsulentfirma, Serco, til at sælge vores produkter; jeg er ikke ret dygtig til at sidde over for en, der skal prøve at tryne mig i pris, for hvis han ikke vil betale, hvad det koster, kan han sgu da bare lade være med at købe det. Det er ikke lige sådan, man forhandler med dem." 

Det er jo kæderne, alle gerne vil ind i, ikke?

"Jo, men ikke for enhver pris. Det er et specialprodukt, vi laver, og det vil vi gerne have en skilling for, det er ikke en metervare - vi arbejder stadig ud fra de gamle recepter. Vi har ingen intentioner om at komme ind som et lavprisprodukt, og vi har heller ingen mulighed for at kunne fodre dem i den mængde."

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Forbandet på banken

Firmaet er dog gearet til kunne skrue op og ned i mængde, og der er masser af plads til vækst i det nuværende produktionsapparat. Den plads bruges blandt andet til at løntappe for andre firmaer, ligesom det er muligt for restauranter og firmaer, for eksempel til gaver, at få produceret sin egen akvavit med etiket.

"Folk kan få helt ned til 12 flasker med egen etiket på," pointerer han.

På konkurrencefronten dukker der flere op i disse år, bl.a. fordi en mikrobryggerier også går ind i spiritusbranchen. Det ser Frost Jensen dog som noget positivt, fordi opmærksomheden stiger.

På spørgsmålet om, hvad der er de største udfordringer, peger han på finansiering, bl.a. i forbindelse med et nyligt køb af bygingen og istandsættelsen af den.

"Ved køb af bygning og istandsættelse har vi lige pludselig fundet ud af, at Bornholm er et udkantsområde, hvor man ikke engang gider som pengeinstitut at komme ud og besøge os på trods af ti års anciennitet - det havde jeg ikke set komme," siger han og tilføjer:

 "Jeg må sige, at jeg handlede lidt på egen hånd, for jeg købte huset og sagde, at vi nok skulle bruge et par millioner og spurgte, om de ville kigge forbi. Jeg har så lært, at det ikke er sådan, vi gør."

Det, der irriterer ham mest, er, at banken, Danske Bank, slet ikke ville sende en ud for at se firmaet og få en snak, før de fik tilsendt regnskaber ti år tilbage og fik fremlagt budgetter flere år frem. For det første ligger regnskaberne frit tilgængelige, og for det andet er det et firma, der har vendt en negativ egenkapital på 800.000 til en egenkapital på 1,3 mio. kr. i 2013. Nu har familien solgt deres aktier i den landsdækkende storbank og er ved at skifte bank:

"Jeg blev mildest talt forbandet," understreger Niels Frost Jensen.

FinansWatch har tidligere omtalt en lignende sag. Hos Danske Banks realkreditselskab, Realkredit Danmark, kunne direktør Carsten Nøddebo ikke kommentere specifikke kundesager, men sagde til FinansWatch, at kunder i alle postnumre i landet behandles fuldstændig ens.

"Jeg vil gerne skære ud i pap, at vi har nøjagtig den samme kreditpolitik i hele landet. Der er de samme kriterier for kunderne i hele landet. Naturligvis er der lokale forhold, der spiller ind, men der bliver lavet en konkret kreditvurdering alle steder. Og kriterierne er de samme," sagde Carsten Nøddebo.

Michelin-kokke i offensiven med mosteri

Knuthenlund vil tilbage til fortiden

Ølchef: "Det nytter ikke at sidde og tude"

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier