En af verdens største detailkoncerner, franske Carrefour Group, opruster nu på discountmarkedet.
Koncernen har således indgået en eksklusiv aftale med den spanske discountkæde Dia om at overtage dennes butikker i Frankrig for i alt 600 mio. euro, hvilket svarer til små 4,5 mia. kroner. Dias franske afdeling har i alt 800 butikker og omsatte i 2013 for 2,3 mia. euro.
Opkøbet skal formentlig ses som et forsøg på at udvide inden for discountsegmentet, hvor man er yderst presset af især tyske Lidl.
Lidl kan blive den største
Carrefour er verdens fjerdestørste aktør på detailmarkedet målt på omsætning, kun overgået af britiske Tesco og de amerikanske varehusgiganter Walmart og Costco. Men en nylig opgørelse har peget på, at Lidl kan overhale både Tesco og Carrefour og blive Europas største supermarkedskæde i 2018.
Lidl forventes ifølge undersøgelsen at vokse med omkring 5 pct. om året over de næste fem år, mens de største konkurrenter Carrefour, Tesco og Asda vil vokse mindre end 2 pct. om året.
"Dette er et hidtil uset magtskifte i europæisk detailhandel drevet af en nær ustoppelig vækst på discount-området," sagde David Gray fra konsulentfirmaet Planet Retail, der står bag undersøgelsen, til den britiske avis The Guardian.
Han forudser endvidere, at den privatejede Schwarz Group, der ejes af multimilliardæren Dieter Schwarz, og som kontrollerer Lidl, inden 2018 vil opkøbe franske Carrefour og britiske Tesco. Og milliardopkøbet fra Carrefour kan meget vel være et forsøg på at undgå et sådant scenarie.
Lidl på vej til at blive Europas største
Detailkæmpe sælger for 7 mia - om dagen
Tesco er nu verdens næststørste detailkæde
Carrefour stækket af valuta og påsken