Storbank: Fødevareindustrien står overfor en revolution

Hollandske Rabobank mener, at den globale fødevareindustri står over for en revolution inden for online-detailhandel, der vil medføre fundamentale ændringer. Hele fødevareindustrien må tilpasse sig den nye virkelighed, lyder meldingen.
Foto: PR
Foto: PR

Den hollandske storbank Rabobank, der har et stort fokus på landbruget og fødevareindustrien, mener, at markante ændringer i detailhandelen vil medføre en regulær revolution i fødevarebranchen i de kommende år. Det fremgår af den netop offentliggjorte rapport ”Food Processors Challenged by Online Growth Dynamics”.

Det er, som titlen antyder, de nye muligheder og trusler, som online-handel med dagligvarer medfører, der vil bidrage til en hel ny virkelighed for selskaberne i fødevarebranchen.

”Den globale fødevareindustri står over for en revolution indenfor online-detailhandel, der vil føre til fundamentale ændringer for aktører i hele forsyningskæden fra producenter til detailhandlen,” skriver Rabobank og tilføjer:

”For brand- og private label-producenter af enhver størrelse betyder det, at de må udnytte de muligheder og tackle de problemer, som der er ved at skulle sikre sig synlighed på nettet.”

Nye spilleregler

Ifølge banken har fremkomsten af online-detailhandel med fødevarer ændret ”spillereglerne” for producenter på markedet i samme grad som indtoget af selvbetjeningssupermarkeder og udbredelse af private label-varer.

”Onlinehandelen burde i teorien være et sted, hvor alle kan sælge alt. Men fødevareproducenter er i fare for at blive skubbet om bagest på e-hylden. Det er ikke nok at ændre emballagen eller produktet,” siger John David Roeg, der er senioranalytiker i Rabobank, og tilføjer:

”Når man står overfor øget konkurrence og nye muligheder for kommercielle fordele, så må man ’online-sikre’ produkterne. Selv det mest populære produkt kan tabe skærmplads. Derfor er det også vigtigt for forbrugerne at forstå, hvordan de skal navigere i den nye online-detailverden.”

Tre fokusområder

Men det er ikke nok at sikre sig, at man kommer øverst i skærmbilledet, skriver banken. Nye teknologier giver nemlig detailleddet mulighed for at kontrollere, hvad kunderne ser. Butikkerne kan styre kunderne i en bestemt retning med skræddersyede tilbud baseret på browser-historik eller tidligere køb, lignende kundeprofiler og standardiserede indkøbsmønstre.

Rabobank peger på tre områder, hvor fødevareproducenter især skal være opmærksomme; produktsortiment, nye markedsføringsteknikker og forsyningskæden.

Mange fødevareprodukter kan blive sorteret fra med det samme, fordi kunderne bruger søgeordsfiltre som glutenfri eller lavt saltindhold. Derfor er det nødvendigt også at have nicheprodukter i sortimentet.

Samtidig skal salgs- og marketingsafdelingerne udvikle nye og mere avancerede procedurer og systemer, så man hele tiden sikrer sig synlighed på skærmen. Det kan bl.a. indebære at forhandle individuelle aftaler på plads med detailforretningen angående f. eks. tilbud og banner-reklamer.

Mht. forsyningskæden betyder online-handelen, at nogle omkostninger bliver større for detailleddet, mens andre omkostninger falder. F. eks. kan man operere med mindre varelagre pga. bedre dataindsamling og muligheder for at forudsige efterspørgslen, og bedre flow-kontrol kan samtidig sikre mindre madspild og friskere varer til forbrugerne.

Aldrig set før

”For de fødevareproducenter som knækker koden, vil online-detailkanaler give nye muligheder, som aldrig før er set i dagligvarehandlen. Og uden begrænsninger på hyldeplads er forhindringerne for at kunne øge eller mindske varesortimentet betydeligt færre,” skriver Rabobank i meddelelsen.

”Rabobank forventer i bund og grund, at detailhandlen vil skære betydeligt ned på deres butikker og sortiment i butikkerne, så kun de populære og profitable produkter får hyldeplads, mens resten bestilles online,” konkluderer John David Roeg.

Online supermarked tabte stort i 2013

Coop laver aggressiv plan for vækstlokomotiv

Nemlig.com matcher Netto på pris og antal varer

Detailgiganter bliver på sidelinjen i online-kamp

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter