Fusion koster Fyffes på bundlinjen

Irske Fyffes har oplevet salgsfremgang i det seneste kvartal. Alligevel er der nedgang at spore på bundlinjen, da en nylig fusion med Chiquita Brands International koster selskabet en ekstraudgift på godt 6 mio. euro.

Tilbage i marts fusionerede to af verdens største bananproducenter, Fyffes og Chiquita Brands International, og skabte dermed verdens største leverandør af tropefrugten. Og mens det formodentlig kan give nogle fordele på den lange bane, så koster sammenlægningen nu på bundlinjen for Fyffes.

Det fremgår af det seneste kvartalsregnskab fra den irske koncern.

Selskabet har godt nok øget salget i de første tre måneder af 2014 med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2013, fra 296,5 mio. euro til 306,5 mio. euro. Men det udmønter sig i et driftsresultat på 9,67 mio. euro mod 13,32 i første kvartal, en nedgang på 27,4 pct.

Samtidig falder resultatet efter skat med 32,8 pct. fra 11,28 mio. euro i første kvartal af 2013 til 7,58 mio. euro i det første kvartal af indeværende år.

Nedgangen i drifts- og nettoresultatet skyldes som nævnt i høj grad fusionen med Chiquita, som koster et engangsbeløb på 6,2 mio. euro i kvartalet. Fratrukket dette beløb kan Fyffes fremvise en forøgelse af drifts- og nettoresultatet på ca. 19 pct.

Milliard-opkøb skaber verdens største banan-leverandør

Dårligt vejr gav trecifret millionunderskud

FN: Døren åbnet til det globale bananmarked

Endnu en international banan-fusion på vej

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter