FødevareWatch

Dårligt vejr gav trecifret millionunderskud

Frugtkoncernen Chiquita Brands International præsenterer et blodrødt underskud på bundlinjen som følge af tørke i Mellemamerika og ekstremt vintervejr på den nordlige halvkugle.

Pengene er i det seneste kvartal fosset ud af storkoncernen Chiquita Brands International, der producerer og distribuerer frugt og bl.a. markerer sig som én af de største aktører på bananmarkedet.

Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab.

Bundlinjen for det første kvartal af 2014 viser således et underskud på 25 mio. dollar (135 mio. kr.) mod et overskud på 2 mio. dollar i samme periode i 2013. Samtidig er driftsindtjeningen røget ned til et plus på 1 mio. dollar i det seneste kvartal mod 25 mio. dollar i første kvartal af 2013.

Og det er da også en tydeligt skuffet topchef, der udtaler sig i forbindelse med regnskabet.

”Selvom vi er fortrøstningsfulde i forhold udviklingen i 2014 og opfyldelsen af vores langsigtede økonomiske målsætninger og fordelene fra vores strategiske plan ’return to the core’, så lever vores resultater for første kvartal ikke op til forventningerne,” udtaler Ed Lonergan, der er adm. direktør og intern bestyrelsesformand i koncernen.

Tørke og snestorm

Direktøren forklarer videre, at det er forhold, som selskabet på sin vis ikke har nogen indflydelse på, der koster i årets første kvartal.

”Tørkeforhold i Mellemamerika og vinterstorme i Nordamerika og på tværs af Atlanten forstyrrede vores forsyningskæder og markedsefterspørgslen på vores produkter,” tilføjer Ed Lonergan.

Salget inden for koncernens to store segmenter, Bananer samt Salater og Sunde Snacks, viser ellers et forholdsvis beskedent dyk i perioden.

Salget af bananer går således tilbage med 1 pct. til 502 mio. dollar i perioden, mens salater og sunde snacks falder med 4 pct. til 230 mio. dollar.

Bredere profil

Chiquita Brands International fusionerede i marts med sin irske rival Fyffes og dannede dermed én af verdens største selskaber inden for produktion og salg af bananer, og Ed Lonergan mener, at dét i fremtiden kan beskytte koncernen mod vejrmæssige udfordringer.

”Sammenlægningen med Fyffes vil øge vores evne til at håndtere vejrmæssige risici betydeligt i vores bananforretning pga. de bredere produktions- og shipping-profiler af det samlede selskab,” forklarer direktøren.

Milliard-opkøb skaber verdens største banan-leverandør

Endnu en international banan-fusion på vej

Frugtgigant øger bundlinje med 40 pct.

FN: Døren åbnet til det globale bananmarked

FN advarer mod altødelæggende banansygdom

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier