Frugtgigant øger bundlinje med 40 pct.

Amerikanske Fresh Del Monte Produce har øget omsætningen og nedbragt omkostningerne i det seneste kvartal, hvilket har skabt en resultatfremgang på mere end 40 pct.

Den amerikanske storkoncern Fresh Del Monte Produce Inc., som producerer og sælger frisk og færdigpakket frugt og grønt og er verdens største leverandør af ananas, leverer et glimrende kvartalsregnskab, hvor bundlinjen hopper med over 40 pct.

Koncernen har i de første tre måneder af 2014 omsat for 982,3 mio. dollar mod 918,8 mio. dollar i første kvartal af 2013. Det svarer til en beskeden stigning på små 7 pct. Men da man samtidig har formået at nedbringe omkostningerne betydeligt, ender det alligevel med en yderst pæn fremgang i nettoresultatet.

Her landede man 41,8 mio. dollar i første kvartal af 2013, hvilket i den seneste periode er steget til 58,6 mio. dollar – en stigning på næsten 41 pct.

Fresh Del Monte Produce er blandt de største aktører i verden indenfor produktion og salg af bananer, og denne del af forretningen tegner sig for næsten halvdelen af koncernens omsætning (44 pct.), men dog kun for en lille tredjedel af bruttoresultatet (29 pct.).

Mere end halvdelen af Fresh Del Monte Produces salg genereres på hjemmemarkedet i Nordamerika (56 pct.), mens det europæiske marked, som er det næststørste for selskabet, tegner sig for ca. 20 pct.

FN: Døren åbnet til det globale bananmarked

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter