En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
07.05.2014kl. 13.17

Coop sælger mere private label-mælk

Salget af mælk under Coops egne mærker er steget markant i de seneste fem år.
Foto: Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard
af JØRGEN RUDBECK

Forbrugerne har i høj grad taget den billige private label-mælk til sig i Coops butikker. Over de seneste fem år er salget af X-tra, Coop, men også Änglamark vokset markant, skriver Landbrug & Fødevarer Mejeri.

X-tra-serien sælges som Coops lavprisserie, mens Änglamark-mærket dækker over økologiske, miljø- eller allergivenlige produkter. Coop har i Fakta og Irma sat eget mærke på en lang række forskellige produkter, der er en tand billigere end mærkevarerne i kæderne.

Slaget om hyldepladsen

Mini-serie

FødevareWatch har i den seneste uge bragt en række artikler om kampen mellem mærkevarer og private mærker.

Ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, er udbuddet og efterspørgslen på især mælkeprodukterne vokset markant i de senere år.

”Vi satser mere og mere på private label, både inden for mejeri og inden for andre kategorier, og lancerer løbende nye varer under egne mærker,” siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Landbrug & Fødevarer Mejeri.

Han fortæller, at det især er de to mærker X-tra og Änglamark, som man fra Coops side satser på, og at sidstnævnte brand omsætter for over 1 mia. kr. om året.

Læs historien hos Landbrug & Fødevarer her.

Stort fokus på de private mærker

Tidligere på ugen fortalte Dansk Supermarked om deres kommende store satsning inden for privatmærker. Coop-konkurrenten har besluttet at samle en række eksisterende privat label-mærker i serien ”Vores”, som herefter vil komme til at bestå af mere end 1500 varer i mellemprisklassen.

I en større analyse fra Institut for Fødevare- og Rerssourceøkonomi på Københavns Universitet, som blev fremlagt i sidste uge, konstaterer seniorrådgiver Henning Otte Hansen, at supermarkedernes private mærker over en bred kam kommer til at rykke yderligere i fremtiden.

”Der er en klar tendens til, at private labels vinder frem på bekostning af fødevareindustriens mærkevarer. Udviklingen ser ud til at fortsætte fremover. Private labels bruges af supermarkedskæderne til både at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailkæder,” lød det fra Henning Otte Hansen.

Dansk Supermarked i kæmpe private label-satsning

Unibake vil vinde slaget om brødhylderne

"Private label er ødelæggende"

Relaterede artikler:

  • Foto: Casper Dalhoff/ JP

    "Private label er ødelæggende"

    For abonnenter

  • Foto: Casper Dalhoff/ JP

    Private mærker rykker i fødevaresektoren

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Priskorn/ JP

    Dansk Supermarked i kæmpe private label-satsning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Foto: Rune Pedersen/Politiken/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden"

”Vi er ikke nået i mål med det, vi skulle i januar”, siger Dina Food-direktør oven på en lettere skuffende start på året. Mangel på arbejdskraft i restaurantlivet giver dog fortsat kageselskabet medvind. 

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge