FødevareWatch

Coop sælger mere private label-mælk

Salget af mælk under Coops egne mærker er steget markant i de seneste fem år.

Foto: Miriam Dalsgaard

Forbrugerne har i høj grad taget den billige private label-mælk til sig i Coops butikker. Over de seneste fem år er salget af X-tra, Coop, men også Änglamark vokset markant, skriver Landbrug & Fødevarer Mejeri.

X-tra-serien sælges som Coops lavprisserie, mens Änglamark-mærket dækker over økologiske, miljø- eller allergivenlige produkter. Coop har i Fakta og Irma sat eget mærke på en lang række forskellige produkter, der er en tand billigere end mærkevarerne i kæderne.

Ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, er udbuddet og efterspørgslen på især mælkeprodukterne vokset markant i de senere år.

”Vi satser mere og mere på private label, både inden for mejeri og inden for andre kategorier, og lancerer løbende nye varer under egne mærker,” siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Landbrug & Fødevarer Mejeri.

Han fortæller, at det især er de to mærker X-tra og Änglamark, som man fra Coops side satser på, og at sidstnævnte brand omsætter for over 1 mia. kr. om året.

Læs historien hos Landbrug & Fødevarer her.

Stort fokus på de private mærker

Tidligere på ugen fortalte Dansk Supermarked om deres kommende store satsning inden for privatmærker. Coop-konkurrenten har besluttet at samle en række eksisterende privat label-mærker i serien ”Vores”, som herefter vil komme til at bestå af mere end 1500 varer i mellemprisklassen.

I en større analyse fra Institut for Fødevare- og Rerssourceøkonomi på Københavns Universitet, som blev fremlagt i sidste uge, konstaterer seniorrådgiver Henning Otte Hansen, at supermarkedernes private mærker over en bred kam kommer til at rykke yderligere i fremtiden.

”Der er en klar tendens til, at private labels vinder frem på bekostning af fødevareindustriens mærkevarer. Udviklingen ser ud til at fortsætte fremover. Private labels bruges af supermarkedskæderne til både at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailkæder,” lød det fra Henning Otte Hansen.

Dansk Supermarked i kæmpe private label-satsning

Unibake vil vinde slaget om brødhylderne

"Private label er ødelæggende"

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier