FødevareWatch

Dansk Supermarked i kæmpe private label-satsning

Detailkoncernen samler mere end 1500 varer i ét mærke, som skal sælges i alle Bilka- og Føtexbutikker.

Foto: Thomas Priskorn/ JP

Når kunderne i fremtiden shopper rundt i landets Bilka- og Føtexbutikker, vil ét mærke fylde langt mere på hylderne end de andre.

Dansk Supermarked har således besluttet at samle en række eksisterende privat label-mærker i serien ”Vores”, som herefter vil komme til at bestå af mere end 1500 varer i mellemprisklassen.

”Vi gør primært det her for at hjælpe forbrugeren. I mange år har vi haft mange private label-varer, men i mellemprisklassen har de været fordelt på en lang række mærker. Og det forvirrer forbrugeren, tror vi. Så nu tager vi en række af de mærker, vi har i forvejen, samt en hel del nye og samler dem i ét mærke,” siger Are Ellingsve, Dansk Supermarkeds private label manager, til FødevareWatch.

”Så nu skal man ikke tage stilling til 50 forskellige privat labels, men i stedet kun ét,” tilføjer han.

Mærkerne LuxusGrønt, Specialbageren og Bon Appetit er blandt dem, som i fremtiden kommer til at blive lagt ind under den nye serie.

Kan sælge billigere

Detailkoncernen har brugt mere end et år på at udvikle strategien omkring ”Vores”-mærket.

I Bilka i østjyske Tilst, Danmarks største supermarked, har kunderne blindsmagt hundredevis af produkter, som kun er blevet godkendt til ”Vores”-serien, hvis de er blevet vurderet lige så god eller bedre end de tilsvarende mærkevarer i kategorien.

”Alle varerne i den nye serie vil i pris ligge under de tilsvarende mærkevarer,” fortæller Are Ellingsve.

Han tilføjer, at hver femte varer i Dansk Supermarkeds butikker i dag bliver solgt under kædernes egne mærker, men den andel kan blive forhøjet i fremtiden.

”Det er op til kunderne. Men det er klart, at hvis det her bliver taget godt imod, så vil der være mulighed for at øge andelen yderligere i fremtiden,” siger Ellingsve.

Fødevarer, drikkevarer, detail, leverandører og services. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Frygter kedelig kundeoplevelse

”Vores”-serien skal sælges i landets 88 Føtex- og 18 Bilkavarehuse. Og der er en klar grund til, at den ikke også skal sælges i Dansk Supermarkeds discountkæde, Netto.

”Netto har en anden strategi. De har et langt smallere sortiment, og hvis vi skulle rulle ”Vores” ud i Netto, er vi derfor bange for at skabe en kedelig kundeoplevelse,” siger Are Ellingsve.

Hvordan kedelig?

”Lad os sige, at Netto har 2000 varer, så vil det måske være kedeligt, hvis 1500 af dem var under ét mærke. I Netto skal der være plads til større variation.”

Han tilføjer, at Dansk Supermarked ved at samle en masse mærker i ét får en stærkere platform og derfor kan investere mere i markedsføring af "Vores"-serien, som gerne skulle være fuldt udrullet i 2015.

Dansk Supermarked har i øvrigt ansat en Community Manager, som alene får til opgave at være i dialog med kunderne om "Vores" på de sociale medier.

Unibake vil vinde slaget om brødhylderne

"Private label er ødelæggende"

"Kvaliteten i private label kan sagtens overgå mærkevarer"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier