Laveste Nestlé-vækst i fem år

Verdens største fødevarevirksomhed skuffer med et første kvartal under forventning. Væksten var den laveste i fem år, og i Danmark sender landechefen skylden videre over på rekordhøje kaffepriser og stor grænsehandel.
AF RITZAU FINANS OG JØRGEN RUDBECK

Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé opnåede i årets første kvartal den laveste omsætningsvækst for et første kvartal siden 2009. Den organiske omsætningsvækst lød i kvartalet på 4,2 pct., hvilket dog var helt på linje med analytikernes forventninger, skriver Bloomberg News.

Omsætningen i første kvartal lå lidt under analytikernes forventning, da den landede på 20,8 mia. CHF (ca. 127,8 mia. kr.) mod ventet 21,3 mia. CHF.

“Vores organiske vækst i årets første måneder er på linje med vores forventninger – og mere drevet af volume end pris. Vi fortsætter med at sende nye produkter på markedet – og sammenholdt med, at vi har været gode til at markedsføre dem har det ført til vækst under svære markedsbetingelser. Vi vil fortsætte vores innovationshastighed, og vi fastholder forventningerne til hele året, hvor vi venter et endnu stærkere resultat i 2. halvår," udtaler Paul Bulcke, administrerende direktør i Nestlé, i en meddelelse fra selskabet.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Det var primært prispres i Europa, der kunne forklare, at væksten på 0,3 pct. var på laveste niveau i fem år for årets første kvartal. I Europa gik salget 0,8 pct. tilbage.

Nestlé holder fast ved selskabets forventninger til året, der fortsat lyder på en organisk vækst omkring 5 pct., hvor andet halvår ventes at være stærkere end det første halvår.

Kaffepris og afgifter presser i DK

For den danske del af forretningen forklarer landechef, Søren Rye, at det særligt har været den høje brasilianske kaffepris, som har givet Nestlé Danmark en lidt sløj start på 2014.

”Den historisk kraftige tørke i Brasilien, der er verdens største producent af kaffebønner, har naturligvis en effekt på vores forretning. Og det betyder igen, at vi har måttet ændre strategi og hæve vores priser på både kaffe over for vores kunder – detailhandlen,” udtaler han.

Nestlé Danmark, der også er en stor leverandør af bl.a. chokolade og morgenmadsprodukter til danskerne, har også mærket konsekvenserne af de danske afgifter og dermed den øgede grænsehandel.

”Vi kan konstatere, at der sker en omfattende handel uden om de danske butikker, og vi kan nu se, at det ikke kun er de traditionelle grænsehandelsprodukter som fx vores Kit Kat og Smarties, der er efterspørgsel efter i grænsebutikkerne, men også vores morgenmadsprodukter og kaffe. Vi synes naturligvis, at den handel hellere skal foregå i Danmark, så derfor mener vi for eksempel, at de danske sukkerafgifter skal væk, mens momsen burde blive sat ned,” siger Søren Rye.

Koncernen har i Danmark omkring 240 ansatte, og blandt porteføljen af kendte brands finder man Nescafe, Kit kat, Smarties..

60 nordiske fabrikker skal holde Orkla på danske borde

Norsk fødevaregigant holder kursen

Sojakonge får nyt produkt på hylderne i Norge

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter