Orkla Foods Denmark, der er en del af den store store norske Orkla-koncern, kommer ud af 2013 med et særdeles positivt resultat.
Orkla Foods DK, der blandt andet omfatter de danske fødevarevirksomheder Den Gamle Fabrik, Bähncke, Beauvais, Pastella, Glyngøre, K-Salat og Risifrutti, havde i 2013 en omsætning på 738 mio. norske kroner (nkr).
I 2012-regnskabet udgjorde omsætningen i Orkla Foods DK 460 mio. nkr. Fremgangen i 2013-regnskabet skyldes især, at selskabet i 2012 opkøbte den store norske koncern Rieber & Søn, og det opkøb er nu fuldt implementeret. Udover effekten i den norske del af forretningen, har Rieber-opkøbet i Danmark betydet, at Rieber & Søn-aktiviteterne i Bähnke og K-salater er blevet lagt sammen med Orklas Beauvais, og dér finder man omsætningsstigningen.
Ny topchef ved roret
Den samlede Orkla Foods-division, der vægter 30 pct. i hele Orkla-regnskabet, havde i 2013 en omsætning på 9,797 mia. nkr og et resultat (ebita) på 1,2 mia. nkr. Forretningsenheden Orkla Confectionery & Snacks bidrog i 2013 med en 4,783 mia. nkr, mens ebit-resultatet landede i 682 mio. nkr. I denne division udgjorde den danske omsætning 462 mio. nkr. Samlet tegner Orklas danske forretninger sig for 2,84 mia. nkr.
Det samlede driftsresultat for 2013 i forbrugerdelen, som indeholder Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Home & Personal, Orkla International og Orkla Food Ingrediens blev på 2,163 mia. nkr, og for hele koncernen blev resultatet 2,282 mia. norske kroner. Det er nogenlunde på niveau med 2012, hvor forbrugerdivisionen tegnede sig for et driftsresultat på 2,426 mia. nkr, og hele koncernen landede et resultat på 2,910 mia. nkr. Den samlede omsætning i hele den over 30.000 mand store koncern, er noteret som 33 mia. nkr, og resultatet ebita blev 3,2 mia. nkr.
I januar skiftede det norske konglomerat, der frem til 2004 ejede 40 pct. af Carlsberg, ud i toppen af koncernen, og Åge Korsvold forlod posten som øverste chef. Efter ham har Peter A. Ruzicka overtaget roret.
I Danmark beskæftiger Orkla Foods ca. 450 medarbejdere.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.