FødevareWatch

Arla i smør-krig med Orkla-selskab

Den norske margarineproducent Dragsbæk beskylder Arla for snyd og vildledning i forbindelse med markedsføringen af blandingsproduktet Lurpak Smørbar.

Foto: Mathilde Bech/ JP

Arla er endt i en regulær smør-krig med den norskejede margarineproducent Dragsbæk, som ikke er helt tilfreds med den måde danskerne markedsfører deres produkt Lurpak Smørbar på. Det skriver MetroXpress.

Dragsbæk, som er ejet af den norske fødevaregigant Orkla, har derfor kontaktet den danske gratisavis med en ny undersøgelse, de har foretaget. Den viser, at godt 60 pct. af 1.155 adspurgte danskere forbinder Lurpak Smørbar med rigtig smør til trods for, at det altså er et blandingsprodukt såsom Kærgården eller Dragsbæks egen Bakkedal.

Dragsbæk og dens organisation Margarine Foreningen har i otte år forsøgt at få Arla, de danske myndigheder og andre til at stoppe, det de betegner som unfair konkurrence, skriver MetroXpress.

”Vi overvejer endnu retssag mod Arla, for de er nogle snydepelse. De kommer billigt olie i et produkt, folk tror er smør. Det skal stoppes. Vi giver ikke op,” siger Frederik Madsen, advokat i Margarine Foreningen, til avisen.

Arla afviser dog alle beskyldningerne fra den norsk-ejede margarineproducent.

”Fødevarestyrelsen har afgjort at markedsføringen af Lurpak Smørbar ikke er vildledende og det har Højesteret senere stadfæstet,” skriver Arla-direkør Hanne Søndergaard i et svar til MetroXpress.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier