En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
08.04.2014kl. 11.38

Frugtingredienser i forrygende europæisk vækst

Antallet af nye, europæiske produktlanceringer, som indeholder frugt, er steget markant i det seneste år. Det viser en ny undersøgelse.
af MARTIN HAVTORN PETERSEN

Fødevareproducenter prøver i stigende grad at imødekomme de sundhedsbevidste europæiske forbrugere. Det er ifølge fødevaremediet Food Navigator konklusionen i en ny, europæisk markedsundersøgelse.

Undersøgelsen, som er foretaget af Innova Market Insights på foranledning af det tyske selskab Paradise Fruits, viser, at antallet af nye lanceringer af produkter, som indeholder frugtingredienser, er steget på de fleste europæiske markeder i 2013.

Udviklingen er i Vesteuropa især drevet af Storbritannien, hvor nye frugtbaserede produkter er steget med 22 pct., mens det i Østeuropa er gået mest frem i Rusland (16,6 pct.), Ungarn (15,8 pct.) og Polen (13,5 pct.).

”Britiske forbrugere er bevidste om, hvad de spiser og om ingredienserne i deres fødevarer, og denne trend spreder sig langsomt over hele verden,” siger Richard Horsley, salgsdirektør for Paradise Fruits i Storbritannien, til Food Navigator.

Vil aldrig erstatte frisk frugt

En stor del af de frugtbaserede produktlanceringer var inden for traditionelt ”sunde” varekategorier såsom mejeriprodukter (13,2 pct.), skriver mediet. Men også inden for konfekture (19 pct.) og bageriprodukter (12,1 pct.) så man en markant fremgang.

”Producenter er meget bevidste om, hvad forbrugerne vil have, og de sikrer sig simpelthen, at de er i den bedste position til at støtte markedet med en lang række nye formater til forskellige demografiske grupper,” siger salgsdirektøren, men tilføjer dog,  at ”frugtingredienser vil aldrig kunne erstatte frisk frugt.”

Kigger man på, hvilke frugtingredienser der er mest populære i de nye produkter, er det – måske noget overraskende – citron, der topper listen med 28,2 pct. efterfulgt af mere traditionelle frugtvarianter som æble (14,7 pct.) og jordbær (12,8 pct.).

Læs artiklen fra Food Navigator her.

System Frugt: Væksten er i udlandet

God vækst i århusiansk frugt

Relaterede artikler:

  • DLG Food vil vokse på nærmarkederne

    For abonnenter

  • Endnu en international banan-fusion på vej

  • Foto: Jyllands-Posten

    System Frugt: Væksten er i udlandet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Foto: Gregers Tycho/JP/Ritzau Scanpix.
Drikkevarer

Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg

Læs også

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
  • Carlsberg: Topchef tildeles aktier for 23 millioner kroner i bonus – 06.41
  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 8. feb.
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren HR-udviklingskonsulent

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Endpoint Management Administrator

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge