FødevareWatch

Frugtingredienser i forrygende europæisk vækst

Antallet af nye, europæiske produktlanceringer, som indeholder frugt, er steget markant i det seneste år. Det viser en ny undersøgelse.

Fødevareproducenter prøver i stigende grad at imødekomme de sundhedsbevidste europæiske forbrugere. Det er ifølge fødevaremediet Food Navigator konklusionen i en ny, europæisk markedsundersøgelse.

Undersøgelsen, som er foretaget af Innova Market Insights på foranledning af det tyske selskab Paradise Fruits, viser, at antallet af nye lanceringer af produkter, som indeholder frugtingredienser, er steget på de fleste europæiske markeder i 2013.

Udviklingen er i Vesteuropa især drevet af Storbritannien, hvor nye frugtbaserede produkter er steget med 22 pct., mens det i Østeuropa er gået mest frem i Rusland (16,6 pct.), Ungarn (15,8 pct.) og Polen (13,5 pct.).

”Britiske forbrugere er bevidste om, hvad de spiser og om ingredienserne i deres fødevarer, og denne trend spreder sig langsomt over hele verden,” siger Richard Horsley, salgsdirektør for Paradise Fruits i Storbritannien, til Food Navigator.

Vil aldrig erstatte frisk frugt

En stor del af de frugtbaserede produktlanceringer var inden for traditionelt ”sunde” varekategorier såsom mejeriprodukter (13,2 pct.), skriver mediet. Men også inden for konfekture (19 pct.) og bageriprodukter (12,1 pct.) så man en markant fremgang.

”Producenter er meget bevidste om, hvad forbrugerne vil have, og de sikrer sig simpelthen, at de er i den bedste position til at støtte markedet med en lang række nye formater til forskellige demografiske grupper,” siger salgsdirektøren, men tilføjer dog,  at ”frugtingredienser vil aldrig kunne erstatte frisk frugt.”

Kigger man på, hvilke frugtingredienser der er mest populære i de nye produkter, er det – måske noget overraskende – citron, der topper listen med 28,2 pct. efterfulgt af mere traditionelle frugtvarianter som æble (14,7 pct.) og jordbær (12,8 pct.).

Læs artiklen fra Food Navigator her.

System Frugt: Væksten er i udlandet

God vækst i århusiansk frugt

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier