Fødevareproducenter prøver i stigende grad at imødekomme de sundhedsbevidste europæiske forbrugere. Det er ifølge fødevaremediet Food Navigator konklusionen i en ny, europæisk markedsundersøgelse.
Undersøgelsen, som er foretaget af Innova Market Insights på foranledning af det tyske selskab Paradise Fruits, viser, at antallet af nye lanceringer af produkter, som indeholder frugtingredienser, er steget på de fleste europæiske markeder i 2013.
Udviklingen er i Vesteuropa især drevet af Storbritannien, hvor nye frugtbaserede produkter er steget med 22 pct., mens det i Østeuropa er gået mest frem i Rusland (16,6 pct.), Ungarn (15,8 pct.) og Polen (13,5 pct.).
”Britiske forbrugere er bevidste om, hvad de spiser og om ingredienserne i deres fødevarer, og denne trend spreder sig langsomt over hele verden,” siger Richard Horsley, salgsdirektør for Paradise Fruits i Storbritannien, til Food Navigator.
Vil aldrig erstatte frisk frugt
En stor del af de frugtbaserede produktlanceringer var inden for traditionelt ”sunde” varekategorier såsom mejeriprodukter (13,2 pct.), skriver mediet. Men også inden for konfekture (19 pct.) og bageriprodukter (12,1 pct.) så man en markant fremgang.
”Producenter er meget bevidste om, hvad forbrugerne vil have, og de sikrer sig simpelthen, at de er i den bedste position til at støtte markedet med en lang række nye formater til forskellige demografiske grupper,” siger salgsdirektøren, men tilføjer dog, at ”frugtingredienser vil aldrig kunne erstatte frisk frugt.”
Kigger man på, hvilke frugtingredienser der er mest populære i de nye produkter, er det – måske noget overraskende – citron, der topper listen med 28,2 pct. efterfulgt af mere traditionelle frugtvarianter som æble (14,7 pct.) og jordbær (12,8 pct.).
Læs artiklen fra Food Navigator her.
System Frugt: Væksten er i udlandet
God vækst i århusiansk frugt