FødevareWatch

Uhrenholt vil tilbage i forreste række

Handelsselskabet Uhrenholt har gennemgået en storstilet omstrukturering, skåret haltende forretninger fra og investeret i fjerne markeder. Nu forventer direktøren igen overskud på bundlinjen.

Foto: PR

Det gamle fødevare-tradingselskab Uhrenholt har lavet seriøst om på forretningen de seneste fem år. Efter 2007, som var et rekordår for selskabet, tog den fynske familieejede virksomhed hele forretningsgrundlaget op til overvejelse for at fremtidssikre koncernen.

"Vi blev enige om, at det med at sidde ved et skrivebord og handle med råvarer kan vi ikke bygge en virksomhed på ti år frem. Derfor gik vi i gang med at modificere vores virksomhed og bygge på, sådan at vi i dag for det første er langt mere globale. Før sad mere eller mindre alle vores folk i Middelfart og Aalborg, og i dag er vi flyttet ud i de markeder, som vi har udviklet kraftigt over de sidste fire år – det er Rusland, Sydøstasien, Afrika og Mellemøsten," siger adm. direktør Sune Uhrenholt til FødevareWatch.

Uhrenholt har lagt et stort tocifret millionbeløb i de pågældende markeder. I Asien, Afrika og Mellemøsten har selskabet opbygget varemærker, og i Rusland har man bygget logistik.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tager Rusland helt fra oven

På verdensplan har virksomheden i dag cirka 650 medarbejdere, hvoraf halvdelen sidder i Moskva. Uden for Europa er Rusland virksomhedens største enkeltstående marked, og her omsætter Uhrenholt for over en milliard. Den verserende konflikt mellem Vesten og Rusland går dermed ikke Uhrenholt ram forbi. Alligevel tager direktøren det med ophøjet ro.

"Det er klart, at det er ikke så heldigt. Det er vi lidt trætte af. Men på lang sigt ryster vi ikke på hånden i forhold til vores investering i Rusland. På kort sigt er det en udfordring, specielt valutamæssigt. Rublen er nede med ca. 20 pct., det gør ondt både i forhold til værdisætning og vores gæld, og det er svært at importere til Rusland, når varerne stiger så meget lige pludselig," siger Sune Uhrenholt.

Nu siger du, at det er I lidt trætte af. Er det en underdrivelse?

"Jeg har det sådan lidt - det er, hvad det er, og det forholder vi os til. Hvis ikke det er krise i Rusland, så er det SARS i Hong Kong eller Muhammed-tegninger i Mellemøsten. Det er på en måde fødevarebranchens kår. Jeg kan ikke huske et år, hvor vi ikke har haft en eller anden stor sag. Mere end det ser jeg egentligt ikke i det."

Alligevel vil han ikke afvise, at Rusland-krisen kommer til at sætte sine spor i regnskabet for 2013, som kommer i starten af april, når virksomheden har afholdt generalforsamling.

"Vi er nede i forhold til budget på nuværende tidspunkt på grund af valutaen. På almindelig drift kører det, som det skal, men valutapåvirkningen ved jeg ikke, om vi når at ryste af os inden regnskabsaflægning - det må vi se," siger Sune Uhrenholt.

Atter sorte tal på bundlinjen

Han kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvordan regnskabet specifikt vil tegne sig. Men det bliver et plus. Og efter de seneste tre år at have lidt under stadig større millionunderskud er det en god nyhed.

For 2014 forventer Uhrenholt, at plusset på bundlinjen bliver større end for ’13. Men også det tager han med ro.

"Efter så stor en omstrukturering, hvor du har flyttet halvdelen af dine medarbejdere til udlandet, og hvor du i øvrigt har investeret et stort tocifret millionbeløb i at bygge varemærker og distribution i Rusland, så går der nogle år med at få det hele til at bundfælde sig. Derfor vil den fulde effekt, hvor vi virkelig kommer op til samme niveau fra 2007, først komme om nogle år," siger han. 

Krisen har ændret Europa

Udover at Uhrenholt har satset på nye markeder, har de skåret dele af forretningen fra. Størstedelen af kød-forretningen blev f.eks. solgt i 2012. Selskabet har tocifrede vækstrater både på indtjening og omsætning i Asien, Rusland og Mellemøsten. Det er virksomhedens gamle vesteuropæiske forretning, der er under pres. 

"Europa generelt er blevet et svært marked. Ikke så meget på grund af den finansielle krise, men fordi verden har ændret sig. Fødevarebranchen agerer anderledes efter krisen. Mellemmanden bliver skåret væk, man fokuserer langt mere på omkostninger, forbrugerne er langt mere omkostningsbevidste. Det gør, at markederne er meget sværere at agere i," fortæller Sune Uhrenholt.

Brødrene Sune og Uffe Uhrenholt driver i dag selskabet. Det var deres far, Frank Uhrenholt, der grundlagde selskabet i 1978, da han købte en eksisterende virksomhed i Middelfart. Her startede han med at handle med ost. Firmaet voksede igennem årene, fisk og kød kom til samt mange andre ting, der senere blev afviklet igen.

Fiskekoncern vil ansætte 100 på ny fabrik

Supermarkeder vil fylde hylderne med flere nyheder

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

Mere fra FødevareWatch

Social Foodies er gået i rekonstruktion

Iskæden med syv butikker er gået i rekonstruktion efter en stribe år med milliontab og negativ egenkapital. For nylig rejste kædens revisor betydelig tvivl om den fortsatte drift i regnskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier